Kåde køer og feststemte familier fejrede foråret på årets økodag

Læs tid
1 min
Publiceret
20 april 2010
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Omkring 78.000 mennesker havde trodset forårskulden og pakket madkurven for at være med til at fejre årets Økodag.

De dansede sørme igen i år, køerne, da de på økodagen i søndags præcis kl. 12 blev lukket ud i foråret. 62 økologiske gårde spredt over hele Danmark havde for sjette år i træk inviteret til økodag for at fejre, at køerne lukkes ud af vinterstalden og på græs for sommeren.

Også på de økologiske Arlagårde sprang køerne med højtløftede haler i fuldt firspring ud over de grønne græsmarker, der indtil for få uger siden var dækket at sne. Og på Arlagårdene tænkte køerne endda højt i år. I samarbejde med Århus-teateret, Katapult, og Alexandra Instituttet introducerede Arla nemlig det interaktive lyttedrama ”Økofonen”. Aktiveret af ’mobile tags’ (2D stregkoder) og gæsternes mobiltelefoner kunne der forskellige steder på gårdene aktiveres små dramaer, hvor køerne – anført af køernes brokkehoveder - fortalte hvad de tænker om økologi.

5000 familier anvendte økofonen enten via PC eller ved at downloade et lille stykke software til mobiltelefonen via Arlas Harmoni mælkekartoner for at kunne få glæde af det teknologibaserede lyttedrama på Økodagen.

Anette Kalle, senior manager for økologi hos Arla, ser på sigt muligheder i den ny kommunikationsteknologi.

”Vi vil gerne lære børn om økologi på moderne måder. Vi vil også gerne vise, at økologi ikke handler om at skrue tiden tilbage, men omvendt om at være innovative og se fremad. Vi arbejder videre med den ny kommunikationsteknologi og orienterer den mod fremtidige forbrugerbehov. Bl.a vil Økofonen blive anvendt på de kommende gårdbesøg for skoleklaser,” siger hun.

Arla er verdens største producent af økologiske mejeriprodukter og lancerer netop i disse dage en stor kampagne under temaet ”Tættere på naturen”.

”Det sjoveste er kalvene og at hoppe i halm og så at stå på et ben,” mener 5 årige Otto fra Hornslet

Om Økodagen

  • Det er sjette år i træk, der afholdes Økodag på den aprildag, hvor kørerne lukkes ud af vinterstalden – ud på græs for sommeren.
  • Økodagen gennemføres som et samarbejde mellem Økologisk Landsforening og mejerierne Arla, Thise, Øllingegaard, Naturmælk, Osted, Them og Hinge - og med støtte fra Fødevareministeriet.
  • I alt 62 gårde inviterede gæster i år – heraf er de 30 Arla gårde.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663