Nu kan mælkekartonen tale til din mobiltelefon

Læs tid
3 min
Publiceret
30 marts 2010
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla er gået sammen med Alexandra Instituttet og Teater Katapult om at teste en ny kommunikationsteknologi, der fungerer via din mobiltelefon og 2D stregkoder på bl.a. mælkekartonerne. Teknologien kan sætte nye standarder for virksomheders dialog med forbrugerne – og testes for første gang i forbindelse med Økodagen den 18. april.

Kan køerne bedst lide pizza, eller foretrækker de grønt græs? Normalt tænker køerne ikke højt, men lægger du vejen forbi en af Arlas økologiske gårde på Økodagen den 18. april, kan et nyt og sjovt lyttespil give dig indblik i, hvad køerne selv kan fortælle om bl.a. foder, økologi og forholdene i staldene.

Det nye og interaktive spil ’Økofonen’ er bygget op som en række fortællinger, som aktiveres forskellige steder på gården via særlige 2D stregkoder, også kaldet ”mobile tags”. Alexandra Instituttet har udviklet teknologien, og Teater Katapult har udarbejdet selve lyttedramaet (audiomove), mens Arla har ønsket at bruge konceptet til en ny form for formidling af økologi.

”Vi vil gerne give familierne en ny og anderledes oplevelse på Økodagen, og derfor lancerer vi Økofonen som et ekstra tilbud. Men på længere sigt vil denne teknologi give mulighed for andre spændende former for dialog med forbrugerne: Når som helst - hvor som helst!,” siger Anette Kalle, som er ansvarlig for økologi i Arla.

Ny form for formidling af økologi
Økofonen underholder og uddanner gæsterne i økologiens verden – som såkaldt edutainment – med sjove figurer, som skuespillere fra Teater Katapult har lagt stemmer til.
”Økofonen er lavet, så den ’omsætter’ køernes tanker til menneskesprog, og vi har valgt at lade køernes brokkehoveder føre ordet for på den måde at fange børnenes opmærksomhed. Det er økologi-formidling på en skæv, humoristisk og faktuel måde,” siger Torben Dahl, teaterchef hos Katapult.

Ideen med at forbinde mobiltelefoner og mobile tags testes allerede fra denne uge på Arla’s mange Harmonie mælkekartoner – til stor interesse for Alexandra Instituttet, som har udviklet teknologien.
”Vi har tidligere brugt mobile tags til formidling for turister og skolebørn. Men vi har ikke tidligere brugt teknologien til formidling af økologi og i det omfang, som det kommer til at ske med Økodagen, hvor Arla markedsfører de mobile tags på 2,2 mio. mælkekartoner,” siger forsknings- og innovationschef Kaj Grønbæk fra Alexandra Instituttet.
”Man kan roligt sige, at brugen af tags får sit folkelige gennembrud her,” siger Kaj Grønbæk.

Med Økofonen håber Arla på at nå flere af de forbrugere, som møder op på Økodagen, og som gerne vil vide mere om økologi.
”Mange af vores gårde modtager hvert år flere hundrede gæster på Økodagen, og det gør det svært for landmanden at komme i direkte dialog med alle. Vi ved imidlertid, at mange forbrugerne er meget interesserede i at vide mere om økologi, dyrene og livet på gården, og dette er ny måde at opfylde deres behov på,” siger Anette Kalle og understreger, at det bestemt også er tilladt at møde op uden sin mobiltelefon for at deltage i køernes forårsfest.

Familier, som ikke deltager i Økodagen, har også mulighed for at opleve lyttespillet på arla.dk. Efter den 18. april vil Økofonen blive brugt til skoleklasser.

Sådan bruges Økofonen:

  • Du skal bruge en mobiltelefon, der kan gå på nettet, og et softwareprogram, som Arla stiller til rådighed. Softwareprogrammet er gratis, men du betaler for datatrafik afhængig af dit abonnement og teleselskab.
  • Softwareprogrammet kan downloades på forhånd via arla.dk eller via en mælkekarton fra Harmonie® i april måned. Økofonen vil blive markedsført på ca. 2,2 mio. mælkekartoner.
  • Spillet fungerer på stort set alle nyere (ikke ældre end tre år) mobiltelefoner. De fleste mærker undtagen Nokia hjælper automatisk igennem opsætningen. Nokia kræver flere manuelle opsætninger, men fungerer også med lidt hjælp.
  • Du har også mulighed for at downloade programmet på dagen ved indgangen til Arlas økologiske gårde. Her kan man også læse mere om, hvordan man gør.
  • Når programmet er installeret, tager du et billede af de forskellige ’tags’ med mobiltelefonen (barcoding). Hvert tag udløser en historie og nogle spørgsmål.
  • Bagefter kan du følge spillet på arla.dk, quizze videre og evt. opleve glemte ’tags’ fra dagen.

Fakta om Øko-dagen:

  • Øko-dagen er den april-dag, hvor køerne slippes ud af stalden for at komme på græs. På dagen holder en række landmænd åbent hus landet over, så alle interesserede kan komme en tur på landet og opleve et moderne, økologisk landbrug anno 2010.
  • I år falder Øko-dagen på søndag den 18. april.
  • Dagen blev indstiftet af Økologisk Landsforening i samarbejde med Arla og andre af de danske, økologiske mejerier for at sætte større fokus på økologi.

Det mener Arla om økologi:

  • Det er Arlas mission at tilbyde et attraktivt, økologisk sortiment, så den moderne forbruger oplever, at hun/han bidrager til sin sundhed og medvirker til at skabe et bedre miljø for mennesker og dyr. Økologi skal være tilgængelig, til at betale og kvalitetsmæssigt leve op til moderne forbrugeres krav. Læs mere her.

For yderligere info:
Pressechef Theis Brøgger, 40 33 10 47.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663