Ændret organisation: Kortere vej fra beslutning til eksekvering
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 07 september 2011
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Vejen fra beslutning til eksekvering af Arlas vækststrategi bliver kortere og mere enkel, når en lang række organisationsændringer træder i kraft 1. oktober. To nye personer træder ind i koncernledelsen, mens to træder ud.
Arlas koncernledelse på ni personer får fra 1. oktober en ny sammensætning. Rationalet bag den aktuelle organisationsændring er i al sin enkelthed at sikre, at Arla kan levere den vækst og indtjening, der skal til for at nå Arlas Strategi 2015 mål om en årlig omsætning på 75 milliarder danske kroner.
Når det gælder indtjening og omsætning spiller de store kernemarkeder i Sverige og Danmark en vigtig rolle, og det afspejler den nye organisation tydeligt. Før var disse to markeder samlet i én nordisk business group (Consumer Nordic), men den opløses nu, og Danmark og Sverige får fremover business group status og får hver en plads direkte i koncernledelsen på lige fod med det tredje store kernemarked Storbritannien. Samlet set står de tre markeder for næsten to tredjedele af Arlas omsætning.
”Den øvrige del af koncernledelsen får mere direkte dialog med ledelsen i Sverige og Danmark om eksekvering af strategien, og samtidig får de to landes ledere direkte indflydelse på de overordnede beslutninger, som koncernledelsen træffer på hele koncernens vegne. Det giver en bedre balance i den samlede organisation i Arla og nye perspektiver på vores strategiske overvejelser,” forklarer Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.
De to nye business groups kommer til at hedde Consumer Sweden (CSE) med Christer Åberg i spidsen og Consumer Denmark (CDK) med Peter Giørtz-Carlsen i front. Begge ledere udnævnes til Executive Vice President og bliver altså en del af koncernledelsen.
To udtræder af koncernledelsen
Den organisatoriske ændring er tilrettelagt samtidig med, at to medlemmer har ønsket at trække sig ud af koncernledelsen. Det drejer sig om vice-adm. direktør Andreas Lundby og Executive Vice President med ansvar for det nu tidligere Consumer Nordic (CNO), Hans Åke Hammarström.
”Andreas og Hans-Åke har for et stykke tid siden uafhængigt af hinanden besluttet at trække sig fra koncernledelsen og hellige sig mere specifikke koncernkritiske opgaver. Timing-mæssigt har det været en god anledning til at realisere de ændringer, som vi har behov for, for at håndtere vores aktuelle ambitioner og udfordringer i netop de nordiske kernemarkeder,” siger adm. direktør Peder Tuborgh.
Læs mere om de nye roller til Andreas Lundby og Hans-Åke Hammarström
De fællesnordiske funktioner rykker enten ud i de nationale organisationer eller ind i de globale.
”Vi dannede CNO i sin tid for at få fuldt udbytte af synergierne på de markeder, som i høj grad er drevet af friskvarer. Men friskvarer er ikke længere et primært nordisk anliggende. Med kernemarkeder som Tyskland og Holland med fuldt sortiment af friskvarer skal produktudviklingen drives globalt, mens afsætning, produktion og logistik drives nationalt i tæt kontakt med kunderne,” siger Peder Tuborgh.
Lederskifte i Finland
Arlas kernemarked Finland vil fremover være en selvstændig forretningsenhed med reference til lederen for Consumer Sverige, Christer Åberg.
Nuværende Finlands-chef Robert Ingman har valgt at trække sig ud af den daglige ledelse fra 1. december i år og fokusere på Ingman-familiens foretagender. Han erstattes til den tid af nuværende Senior Director for produktion og logistik i Finland, Reijo Kiskola.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.