Arla og DMK overvejer at udvide samarbejde

Læs tid
1 min
Publiceret
29 august 2011
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla og det tyske mejeriselskab DMK har nedsat en arbejdsgruppe, der skal udvikle en forretningsplan for joint venture produktion af forædlet mælkepulver. Gruppen skal undersøge fordelene ved at dele og udvide kapaciteten i begge selskaber i lyset af den stigende mælkeforsyning i det nordlige Tyskland og Danmark.

Tidligere på året blev Arla og det tyske mejeriselskab DMK enige om at etablere et joint venture samarbejde med fælles produktion af valleproteiner. Nu har de to selskaber valgt at se nærmere på en udvidelse af det samarbejde, så det også omfatter en fælles produktion af forædlet mælkepulver.

Det globale marked for mælkepulver er i en rivende udvikling, og både Arla og DMK har ambitioner om at deltage i den udvikling. DMK har igennem de seneste måneder været på udkig efter relevante samarbejdspartnere i det nordlige Tyskland.

Dr. Josef Schwaiger, adm. direktør i DMK, forklarer:

”Vi har en effektiv smør- og mælkepulverproduktion på vores anlæg i Hohenwestedt, som vi kan gøre endnu mere effektiv sammen med andre mejeriselskaber. De nødvendige investeringer vil blot udgøre 30 procent af omkostningerne ved at bygge et helt nyt anlæg. Vi har præsenteret dette tilbud for en række mejeriselskaber i Schleswig-Holstein, men reaktionerne har været beherskede.”

Mælkeproduktionen stiger
Nu har DMK og Arla valgt at gå et skridt længere i deres samarbejde. Både Arla og DMK har mangeårige erfaringer med produktion af forædlet mælkepulver, og begge er blandt de førende inden for kvalitet og effektivitet. Begge selskaber har erfarne produktions-specialister og eksperter i global handel med kvalitetsmælkepulver. Derudover har DMK og Arla veludviklede salgs- og distributionskanaler, der komplimenterer hinanden godt.

”Vores mål er at skabe en platform, hvorfra vi kan imødekomme den stigende efterspørgsel på mejeriprodukter på verdensplan. Det vil kræve en meget stor investering, og ved at udbygge dette anlæg sammen med en strategisk partner kan vi opnå en større effektivitet og reducere risikoen for begge virksomheder,” siger Arla Foods’ adm. direktør Peder Tuborgh.

Det forventes at mælkeproduktionen generelt i det nordlige Europa vil stige i de kommende år.

”Efter 2015 vil produktionen af mælk overgå de sidste års årlige stigninger på 1 procent. Vi er nødt til at evaluere muligheden for at samarbejde omkring bearbejdningen af de stigende mængder på en effektiv måde. Vi tager vores mål om at værdiforædle vores leverandørers mælk på den mest lønsomme måde meget alvorligt,” tilføjer Dr. Josef Schwaiger.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663