Arla ser positivt på 2011
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 12 januar 2011
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Sidste år fik Arla Foods’ koncernstrategi for alvor luft under vingerne, og selskabet sætter i 2011 kurs mod yderligere vækst gennem udvikling af globale varemærker og en mere effektiv produktion.
Mere vækst, øget innovation og strategisk markedsføring samt øget effektivitet. Det er tre områder, som Arla’s ledelse har fokus på i 2011.
Arla’s bestyrelse har i denne uge godkendt de økonomiske rammer for koncernen i 2011. Dermed er der nu sat beløb på årets investeringer, og ledelsen har fremlagt sine aktuelle forventninger til koncernens udvikling i år.
”Verden omkring os ændrer sig hurtigere end nogensinde før, og det er blevet sværere at se et helt år frem i tiden. Men vores mål for 2011 er klar; indtjeningen til vores ejere skal ligge højt, og vejen dertil går gennem vækst. 2011 bliver et år, hvor Arla for alvor får mulighed for at skrue op for omsætningen gennem joint-ventures, opkøb og generel fremgang på vores vækst- og kernemarkeder,” siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.
Øget indtjening fra globale brands
Det er dog ikke kun opkøb og nye forretningssamarbejder, der skal skabe væksten i 2011. Arla’s tre globale varemærker skal desuden øge den nuværende forretning.
”Vi har godkendt et ambitiøst marketing-budget, der skal videreføre udviklingen af vores tre globale varemærker. Allerede i år går vi efter at øge omsætningen på Arla-brandede produkter samt Lurpak og Castello med to-cifrede procentsatser globalt,” siger Peder Tuborgh.
De aktuelle forventninger til 2011 er en nettoomsætning på 51,8 mia. kroner og en Arla-indtjening på 270 øre pr. kg. mælk (sammenlignet med ca. 248 øre pr. kg. i 2010).
Disse forventninger bygger på den nuværende forretning. Eksempelvis er den foreslåede fusion med det tyske andelsselskab Hansa Milch ikke indarbejdet.
Fokus på investeringer og effektiviseringer
Ledelsen har desuden fastsat en række fokusområder for forretningen i 2011. Arla skal i år bl.a. fokusere på:
- at skabe øget organisk omsætningsvækst på værdiforædlede produkter
- mere innovation og strategisk markedsføring af Arla’s tre globale varemærker (Arla, Lurpak, Castello)
- en fortsat udrulning af Tættere på Naturen på Arla’s kernemarkeder (dette indebærer tiltag, der øger hensynet til naturen i både produkter og produktion)
- at reducere omkostninger i produktionen.
Det netop godkendte investeringsbudget indebærer bl.a. en række moderniseringer af produktionen på en række mejerier i primært Danmark, Sverige og Storbritannien. Foruden disse såkaldte anlægsinvesteringer på 1,5 mia. kroner foretages der også i 2011 investeringer på 536 mio. kroner i forbindelse med første fase af opførelsen af et nyt mejeri ved London.
Blandt de største anlægsinvesteringer kan nævnes følgende:
- Nr. Vium 202 mio. kr.
(Produktionen af havarti til en række europæiske markeder udvides fra 29.000 tons til 44.000 tons.) - Arinco 51,5 mio. kr.
(Kapaciteten til produktion af mælkepulver udvides og der investeres i nyt klima-venligt produktionsudstyr) - Stockholm Mejeri 47 mio. kr.
(Udvidelse af regionalt kølelager, som samtidig effektiviserer Arla’s lager- og terminaldrift i det nordøstlige Sverige)
Desuden er der afsat ca. 108 mio. kroner i indeværende år til særlige ”Tættere på Naturen” investeringer, der skal gøre Arla’s produktion og produkter endnu mere natur-venlige.
Arla Foods’ koncernstrategi er rettesnoren for årets investeringsbudget. Klik her for at læse mere om strategien.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.