Grønt lys for fusionen med Milko

Læs tid
1 min
Publiceret
26 oktober 2011
Kontaktpersoner:
Skrevet af

De svenske konkurrencemyndigheder – Konkurrensverket – godkender fusionen mellem de landmandsejede mejeriselskaber Arla og Milko. Arla har accepteret krav fra Konkurrensverket om at sælge nogle af Milkos varemærker samt Milkos mejeri i Grådö i Dalarna i Sverige.

”Det er godt, at der nu er basis for fortsat mælkeproduktion i en stor del af Sverige. Arla accepterer Konkurrensverkets krav. Vi får gennem fusionen adgang til mere mælk, og vi kan fortsætte med at udvikle det svenske mejerimarked til fordel for forbrugere, mælkeproducenter og medarbejdere,” siger Arlas koncerndirektør for det svenske marked, Christer Åberg.

Et grundprincip i fusionen er, at Milkos andelshavere bliver andelshavere og dermed medejere i Arla Foods på samme vilkår som de nuværende Arla-andelshavere. Milkos mælkeproducenter får Arlas mælkepris fra og med 1. november, der er den officielle fusionsdato. Arla henter fra samme dag mælken hos alle, der har søgt optagelse i Arla.

”Dette er den besked, vi har ventet på, og det er meget glædeligt. Jeg er meget lettet over, at vi Milko-bønder får en højere mælkepris allerede 1. november. Det er en meget afgørende forbedring af den økonomiske situation på mange Milkogårde. For os i Milkos bestyrelse er det vigtigt, at det er lykkedes os at sikre samtlige Milkos mælkeproducenter muligheden for at fortsætte deres mælkeproduktion, på trods af at Milko nu stopper som selvstændigt selskab,” siger formanden for Milko, Lars Reyier.

Frasalg af mejeri og varemærker
Det er et krav fra konkurrencemyndighederne, at Arla skal sælge Milkos mejeri i Grådö i Dalarna. Før salget skal Arla have tilpasset produktionskapaciteten fra de nuværende 120 mio. kg friskvarer til 50 mio. kg, og det vil uundgåeligt få konsekvenser for medarbejderne i Grådö. I løbet af det kommende halve år skal Arla også sælge Milko varemærkerne Bollnäsfil, Tiger, Bärry, Fjällfil och Fjällyoghurt.

  1. november begynder arbejdet med trinvist at integrere Milko i Arla. Første skridt er, at Milkos landmænd og medarbejdere bliver en del af Arla. I slutningen af november – efter faglige forhandlinger – forventer Arla at kunne præsentere den nye organisation.

”Fusionen betyder, at lokale landmænd kan fortsætte med mælkeproduktion, men det er vigtigt at huske, at baggrunden for fusionen er store økonomiske problemer i Milko. Dem skal vi løse i den nye organisation, og derfor kan vi ikke bevare alle arbejdspladser i Milko,” siger Christer Åberg.

Milkos varemærker vil efterhånden blive erstattet af Arlas varemærker. Det er en naturlig konsekvens af fusionskravet om at sælge Milkos varemærker.

Se eller download yderligere informationer om fusionen mellem de to virksomheder

Se tidligere pressemeddelelse om Milkos og Arlas ønske om at fusionere

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663