Mælkeproducenter stemmer ja til tysk fusion

Læs tid
2 min
Publiceret
02 marts 2011
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Andelshaverne i Hansa-Milch og Arla Foods har i dag stemt ja til forslaget om at fusionere de to selskaber. Fusionen vil få effekt med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2011, såfremt den godkendes af de europæiske konkurrencemyndigheder.

Tyskordbøgerne skal findes frem og støves af for andelshavere og medarbejdere i Arla, for nu er det en kendsgerning, at Hansa-Milch og Arla Foods amba er parate til at fusionere og danne selskabet, som officielt på det tyske marked bliver kendt som Hansa Arla Milch eG.

I december måned fremlagde de to bestyrelser et forslag om en fusion, og det forslag var i dag til afstemning på Arla Foods’ repræsentantskabsmøde i Billund samt ved en ekstraordinær generalforsamling i Hansa-Milch i Tyskland.

I Arla blev fusionen godkendt med et flertal på 100 procent. I Hansa-Milch stemte 96 procent for en fusion.

Tilfredse formænd
Bestyrelsesformand i Arla Foods, Ove Møberg, er tilfreds med den tydelige opbakning fra andelshaverne i begge selskaber:

”Afstemningen i dag viser, at der er stor opbakning til fusionen og til Arlas strategi. Det er en vigtig dag for begge selskaber. Det åbner nogle helt nye muligheder for os, fordi vi fremover kan tilbyde de tyske kunder og forbrugere et bredere sortiment af produkter. Jeg ser frem til at byde vores nye tyske medejere velkommen i repræsentantskabet og bestyrelsen,” siger Ove Møberg.

Også i Tyskland vækker resultatet af afstemningen stor tilfredshed.

”Vi er glade for, at et klart flertal af vores medlemmer har stemt for en fusion med Arla. Med denne beslutning lægger vi fundamentet for fremtidig succes og vækst, og det styrker vores markedsposition på det tyske marked,” siger bestyrelsesformand i Hansa-Milch, Uwe Krause.

Et godt match for tyske forbrugere
Hansa-Milch er et af de større regionale mejerier i Tyskland, og mejeriet producerer hovedsageligt friskvarer som drikkemælk, fløde, yoghurt og crème fraiche – både under eget varemærke Hansano® og under såkaldte private labels, som er butikkernes egne mærker.

Arla Foods har en lang historie i Tyskland med kendte varemærker som Arla Buko® og Arla Kærgården®.

”Arla har en strategi om at udvikle sit engagement på det tyske marked, og målet er at blive et af Tysklands tre førende mejerier. En fusion med Hansa-Milch vil betyde, at Arla kan supplere sit nuværende salg af ost med friskvarer, og sammen bliver vi en attraktiv partner for den tyske dagligvarehandel,” siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Fusionen kræver godkendelse fra de europæiske konkurrencemyndigheder, som forventes at færdigbehandle sagen inden for en måned.

Værd at vide...

  • Arla Foods amba fortsætter med at hedde Arla Foods amba.
  • Fusionen vil ikke ændre på den nuværende sammensætning af Arla’s koncernledelse.
  • Afregningen til Hansa-Milch eG vil ske i Euro, omregnet fra danske kroner til 1 Euro = 7,45 DKK.
  • Den tyske forretning vil blive en del af Arla Foods Consumer International.

Klik her for at pdf med se nøgletal for de to selskaber

Hent billeder fra Hansa-Milch
Hent billeder af Arlas CEO, Peder Tuborgh
Hent billede af Arlas formand Ove Møberg

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663