Nyhed

Arla relancerer hytteost

Stor satsning skal ændre danskernes kostvaner

Netop nu relancerer Arla hytteost med en stor indsats hvor en lancering af nye produkter samt en storstilet PR- og marketingsindsats skal løfte kategorien og give danskerne inspiration til at sammensætte deres måltider på en ny måde.

Hytteost har I mange år været associeret med fitness og slankekure, men nu skal produktet langt tættere på den helt almindelige danskers hverdag og spisevaner: ”Hytteost har I mange år været et lidt overset produkt. Det synes vi er rigtigt ærgerligt. Hytteost er bredere anvendeligt i den daglige madlavning end de fleste af os er klar over, og så smager det tilmed super godt og har et naturligt højt indhold af protein.” siger Luise Juel, Arlas Category Director på Hytteost, der i disse dage er dybt begravet i relanceringsindsatsen.

To helt nye hytteostprodukter på det danske marked

I forbindelse med relanceringen har Arla udviklet to helt nye varianter rørt med friske grøntsager – en med grillet paprika og en med fire slags løg. Med de to nye varianter kan forbrugerne skyde genvej til et nemmere måltid når de har travlt i hverdagen, og samtidig viser varianterne også produktkategoriens brede anvendelighed. Ideen med de smagssatte varianter kommer oprindeligt fra Sverige hvor Arla har stor succes med hytteost i det hele taget og smagssatte varianter.

Store forventninger til salget

På baggrund af den igangværende indsats, forventer Arla at kunne øget salget af hytteost med 50% indenfor et år. ”Det kan virke ambitiøst, men vi er faktisk helt overbeviste om at det kan lade sig gøre. Når forbrugerne først får øjnene op for hvor godt et produkt hytteost er, tror vi også de vil invitere det indenfor i deres køkkener.” siger Luise Juel.

En international trend

Hytteost har generelt fået en genopblomstring de seneste år, hvor lande som Sverige, Finland og Storbritannien oplever en generel vækst i salget af hytteost. I Sverige, hvor man spiser 6 gange så meget hytteost per indbygger som i Danmark, har man desuden stor succes med forskellige typer af smagssatte varianter. ”det er helt tydeligt at forbrugerne i mange af vores nabolande spiser hytteost som en langt større selvfølge og som en mere integreret del af måltidet end vi gør i Danmark. Dertil kommer, at hytteost rimer på den nordiske køkkentrend hvor gode mejeriprodukter kan supplere øvrige råvarer i smag og tilberedning. Samlet set giver det os grund til at tro at det er muligt at få danskerne til at integrere hytteost i deres daglige kost.” siger Luise Juel.

For mere information kontakt venligst Luise Juel på lujue@arlafoods.com

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager