Opkøb cementerer Arlas russiske ambitioner
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 03 maj 2013
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Efter godt fem år med fremgang i Rusland har Arla købt de sidste 25 procent af det joint-venture, hvorfra den russiske forretning styres. Den tidligere ejer Mike Lyasko fortsætter som ansvarlig for Arlas russiske marked.
Med købet bliver det russiske selskab et 100 procent Arla-ejet datterselskab. Rusland er et af Arlas tre strategiske vækstmarkeder og skal levere en væsentlig del af væksten frem mod 2017. Målet lyder på at tredoble omsætningen, der i dag på ca. 600 millioner DKK.
”Købet af den resterende fjerdedel cementerer vores ambitioner i Rusland. Med aftalen fra 2007 har vi hele tiden haft mulighed for at købe den resterende andel, og med den succes vi har haft sammen på det russiske marked og med de ambitioner vi har sat os i Strategi 2017, syntes begge parter, at tiden var rigtig,” siger Hans Christensen, Senior Vice President i Arlas Consumer Interntional med ansvar for Rusland og Nordamerika.
150 medarbejdere
Artis var et middelstort distributionsselskab med hovedsæde i Skt. Petersborg, da Arla i 2007 efter nogle års samarbejde valgte at opkøbe 75 procent af det. Navnet blev ændret til Arla Foods Artis og ejeren Mike Lyasko fortsatte som medejer og chef for teamet. Selskabet er sidenhen blevet udbygget til en komplet forretning med 150 medarbejdere primært i salg og marketing, yderligere et salgskontor i Moskva og i år også lokal gul ost produktion i Kalacheevsky i det sydvestlige Rusland.
“Både volumen og omsætningen er gennemsnitlig vokset med mere end 20 procent årligt i de seneste fem år. Mikes entreprenør-ånd og store kendskab til detailbranchen har haft væsentlig betydning for vores fremgang, og jeg glad for, at han har valgt at fortsætte som medarbejder i Arla. Vi skal jo tredoble forretningen, og det kræver, at vi aktivt og konstant opsøger nye kunder og udvider vores rækkevidde i verdens største land,” siger Hans Christensen.
Arla i Rusland
• Strategien for forbrugerprodukter i Rusland er at opbygge stærke markedspositioner med højkvalitetsmærker inden for smør og ost samt at opsøge muligheder for lokal produktion gennem partnerskaber eller opkøb.
• Arla leverer produkter direkte til kunder i 95 byer. I Ruslands 13 byer største byer, alle med over en million indbyggere, har Arla sin egen salgsrepræsentant.
• Produkterne er Lurpak®, Castello®, madlavningsprodukter under Arla Apetina® og flødeoste under varemærket Arla Natura®, som også vil blive mærket for de kommende lokaltproducerede gule oste.
• Arla er markedsleder inden for hvid ost med en markedsandel på 22 procent og går efter at blive et af de ledende mejeriselskaber inden for gul ost i Rusland.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.