Repræsentantskab stemmer ja til AFMP

Læs tid
2 min
Repræsentantskab stemmer ja til AFMP
Publiceret
09 oktober 2013
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arlas repræsentantskab har i dag stemt ja til at optage den britiske leverandørgruppe Arla Foods Milk Partnership (AFMP) som fuldgyldige ejere i Arla Foods fra 1. januar 2014. Det vil styrke Arla i Storbritannien, som er koncernens største enkeltmarked.

Arla Foods Milk Partnership (AFMP) er en leverandørgruppe, der allerede i dag leverer mælk til Arla i Storbritannien, og gruppen ejer en mindre del af Arlas britiske forretning. Arla og AFMP offentliggjorde i august, at de to parter dette efterår ville tage stilling til en sammenlægning, og de første til at sætte forslaget til afstemning var Arla på repræsentantskabsmødet i Nyborg onsdag og torsdag i denne uge.

Afstemningen var skriftlig og krævede 3/4 flertal. Der er 177 medlemmer i Arlas repræsentantskab. 151 stemte for, 20 imod. 6 medlemmer var ikke til stede.

Inden afstemningen var der en grundig debat – dels om baggrunden for forslaget, dels om enkelt-elementer i forslaget. Det var for eksempel AFMP’s betaling for at komme med i Arla og deres demokratiske indflydelse.

Langsigtet tilknytning af britisk mælk
Ved en optagelse af AFMP’s leverandører som andelshavere vil Arlas årlige mælkemængde i første omgang ikke blive større, da Arla allerede køber AFMP-landmændenes mælk. Men aftalen vil øge Arlas stabilitet og muligheder i det britiske marked, fordi mælken fremover leveres af andelshavere, der har en langsigtet interesse i Arlas udvikling og mission om at skabe den højest mulige værdi for andelshavernes mælk og skabe muligheder for deres vækst.

"Arlas strategi er baseret på vækst, og vejen til vækst er mere mælk. Der skal mælk til for fortsat at kunne møde kunderne, vokse sammen med dem og være effektive. Alt dette er en forudsætning for at kunne være en stabil partner for vores ejere og betale dem en stærk mælkepris. Det gælder ikke kun for Arla i Storbritannien, men for hele selskabet, at en stabil råvareforsyning er afgørende for vores muligheder for at skabe vækst og lønsomhed," siger Arlas bestyrelsesformand Åke Hantoft.

Over to år koster det i alt AFMP-landmanden i alt 7,5 pence per liter leveret mælk at få adgang til Arla.

Næste skridt i processen
30. oktober skal AFMP som gruppe tage stilling til forslaget, og bliver det et ja, skal den enkelte AFMP mælkeproducent tage stilling senest 15. november. Medlemskabet vil i givet fald have effekt fra 1. januar 2014.

Fakta
• Arla Foods Milk Partnership (AFMP): ca. 1.300 mælkeproducenter og 1,6 mia. kg mælk. Ejer i dag 3,15 procent af Arlas britiske forretning. Dertil vil yderligere 300 kontraktleverandører med ca. 200 mio. kg. mælk få samme mulighed for optagelse i Arla, hvis AFMP aftalen godkendes. I alt altså 1.600 britiske mælkeproducenter med i alt ca. 1,8 mia. kg. mælk.
• Arla Foods i alt (2012): ca. 12.300 andelshavere og 10,4 mia. kg mælk
• Arlas samlede omsætning globalt forventes at nå ca. 73 mia. DKK i 2013.
• I dag er 26 procent af Arlas omsætning i Storbritannien, hvilket gør det til koncernens største enkeltmarked.

Læs mere om den foreslåede sammenlægning her

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663