Tyskland skal lave deres egen Arla Kærgården®

Læs tid
2 min
Tyskland skal lave deres egen Arla Kærgården®
Publiceret
12 december 2013
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Om under et år forventes produktionen af Arla Kærgården® til det tyske marked at blive flyttet fra Holstebro Mejeri i Danmark til Arlas mejeri i Pronsfeld, Tyskland. Det sker for at frigøre mere dansk fløde til den voksende produktion af Lurpak® i Holstebro. Forbederelserne er i gang. Produktionen af Kærgården® til Danmark forbliver i Danmark.

Eksporten af Lurpak® er steget 28 procent i de seneste fem år (svarende til en stigning på 19.000 tons), og fremtiden vil byde på endnu mere vækst for Lurpak®, som er et af Arlas strategiske globale varemærker. Samtidigt fortsætter blandingsproduktet Arla Kærgården® sit tilsyneladende endeløse indtog på det tyske marked, hvor salgsmængderne i 2012 overhalede produktets salg i Danmark.

Uanset hvor i verden det sælges må Lurpak® ifølge reglerne kun fremstilles i Danmark af dansk fløde, hvilket ikke er et krav for blandingsproduktet Arla Kærgården®. De to varemærkers fortsatte eksportsucces uden for Danmark gør krav på mere og mere af fløden i Danmark.

”Den samlede produktion af Lurpak® og Arla Kærgården® vokser og vokser, og med tiden risikerer vi ganske enkelt at løbe tør for dansk fløde. Så for os handler det om rettidig omhu, når vi vælger at flytte produktionen af den tyske Arla Kærgården® ned til Pronsfeld. Al Arla Kærgården® til Danmark vil fortsat blive fremstillet i Holstebro, og vi frigør råvarer til at fortsætte eksport-eventyret for Lurpak®,” siger produktionsdirektør for Arlas globale smør- og ostekategorier, Senior Vice President Dan Kolding.

En glidende overgang
Det eksakte tidspunkt for flytningen af den tyske Arla Kærgården produktion er endnu ikke fastlagt, men det forventes at ske i anden halvdel af 2014. Forberedelserne er i fuld gang for at forberede en succesfuld og glidende overgang.

”I en global virksomhed er det vigtigt at dele den viden, vi har. Kærgården® er et af de vigtigste produkter for Arla i Tyskland, og vi må ikke gå på kompromis med kvaliteten. Vores dygtige mejerister fra både Pronsfeld og Holstebro arbejder tæt sammen før, under og efter skiftet for at sikre, at de tyske forbrugere ikke kan smage, at produktet har skiftet mejeri,” siger Arlas koncerndirektør for det tyske marked, Executive Vice President Tim Ørting Jørgensen.

Ved Arlas mejeri i Pronsfeld har et nyt smøranlæg samt et mælkepulveranlæg været under opførsel siden 2012. Smøranlægget i Pronsfeld, som udover blandingsproduktet Arla Kærgården® også skal producere smør til det tyske marked, forventes at stå klar til sommer.

Salget af Arla Kærgården® i Tyskland er vokset fra nul til 16.000 tons siden lanceringen i 2006 og er i dag et af de største varemærker i Arlas tyske sortiment.

Berører ikke fastansatte
På Holstebro Mejeri vil den forventede stigning i produktionen af Lurpak® på lang sigt mere end opveje den Arla Kærgården® mængde, der flyttes fra mejeriet. Men på kort sigt vil det betyde en midlertidig nedgang i mejeriets samlede produktion.

”Vores prognoser viser, at produktionen af Lurpak® allerede om et til to år vil være vokset i en grad, der opvejer den flyttede produktion af Arla Kærgården® til Tyskland. Så vi forventer ikke, at flytningen vil berøre vores fastansatte medarbejdere. I den mellemliggende periode vil vi bruge færre afløsere, ligesom kontrakter med et mindre antal midlertidigt ansatte ikke forlænges i den periode. Men fremtidens produktion på Holstebro Mejeri går kun én vej, og det er op,” siger mejerichef på Holstebro Mejeri, Klaus Jeppesen.

Holstebro Mejeri producerer i øjeblikket cirka 30.000 tons Arla Kærgården® om året, hvoraf cirka 17.000 tons er til det tyske marked. I alt producerer Holstebro Mejeri cirka 128.000 tons smør- og blandingsprodukter om året.

Al Arla Kærgården® til butikker i Danmark vil fortsat blive produceret i Danmark på Holstebro Mejeri.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663