Nyhed

Danske børn vil gerne lave mad

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

72 procent af de danske børn mellem 10 og 14 år kan godt lide at lave mad. Men under hver tredje er med i køkkenet en eller flere gange om ugen. En spildt mulighed mener Arla, som står bag undersøgelsen – og den holdning bakkes op af eksperter, der efterlyser mere leg og socialt samvær i køkkenet.

De kan lide at lave mad, ser madprogrammer som aldrig før, er ikke bange for nye smage og vil hellere spise mors frikadeller end take-away pizza.  Det er nogle af konklusionerne i en ny undersøgelse af børns madvaner, der er gennemført af fødevarevirksomheden Arla. Men på trods af børnenes interesse i mad, så er kun et fåtal af dem ugentligt med i køkkenet. Og det er spild af muligheder, mener man hos Arla, der derfor er initiativtager til Arla Food Fest, en stor madfest for børn og unge under Copenhagen Cooking.

"Vi tror på, at børn og unge opnår gode madvaner, hvis de bliver begejstrede for at lave mad og nysgerrige på de gode råvarer. Samtidig ser vi en direkte kobling fra at få lov at lege og smage på mad til selv at gå i gang med madlavningen derhjemme. Den nysgerrighed på mad vil vi gerne gøre vores for at vække," siger Maja Møller, der er CSR-chef i Arla.

En holdning, der bakkes op af Jon Fuglsang, som er madsociolog og lektor ved professionshøjskolen Metropol. Han mener, det er essentielt, at forældre præsenterer børn for smage, der ligger uden for deres medfødte smagspræferencer.

"Fra naturens side er vi programmeret til at have smag for det søde og det fede, som er noget, vi allerede møder i den spæde barndom gennem modermælken. Andre smage, for eksempel det sure og det bitre, er noget, vi skal vænnes til, og derfor er det grundlæggende vigtigt, at forældre præsenterer børn for forskellige typer mad og råvarer," siger han.

Skift teorien ud med praksis
Mange forældre vil måske mene, at det simpelthen er umuligt at få de unge poder til at smage nyt. Men spørger man børnene selv, så er det en myte. Ifølge undersøgelsen, der er foretaget blandt 500 børn i alderen 10 til 14 år, er 70 procent altid eller ofte åbne overfor at smage på noget nyt. Det er den nysgerrighed, der skal bygges videre på, mener Anne-Birgitte Agger, direktør for København Madhus, som står bag den københavnske skolemad.

"Der er en tendens til, at vi har alt for mange løftede pegefingre i kommunikationen omkring mad, og det tror jeg smitter negativt af på børnene. Vi har fokus på firkantede mærkningsordninger, på tal og ernæringshensyn – og det gør, at børn bliver mere bange for mad end nysgerrige på maden," siger hun.

Anne-Birgitte Agger mener også, at forældre og institutioner skal flytte fokus fra at tale om mad til simpelthen bare at lave det.

"Vi taler så meget om, at dialogen med vores børn er vigtig – at vi skal snakke sammen hen over middagsbordet i samtalekøkkenet. Jeg mener i virkeligheden, at samtalen kan udskiftes med praksis," lyder det fra Anne-Birgitte Agger.

Den holdning kan de danske børn faktisk nikke genkendende til. Over halvdelen svarer nemlig, at det netop er det hyggelige samvær med mor og far, der giver dem lyst til at lave mad. Og ifølge Jon Fuglsang er hyggen og det sociale samvær omkring madlavningen essentielt.

"Madlavning er noget, man kan være fælles om i familien, og det aspekt gør en stor forskel.  Her snakker man ikke bare. Man er aktive og foretager sig noget sammen. Madlavning er både en kreativ og sanselig proces, og det er også derfor, børnene gerne vil være med," konkluderer han.

Arla Food Fest løber af stabelen 30.-31. august i Kgs. Have i København. Her kan børn og unge - og deres forældre - kaste sig ud i et væld af oplevelser med madlavning og råvarer, og smage, blande, prøve, dufte og nyde sig frem til modige smagsløg.

Læs mere på www.arlafoodfest.dk

-----
Fakta: 
Undersøgelsen, der er gennemført blandt 500 børn i alderen 10-14 år i anledning af Arla Food Fest viser, at hovedparten af de danske børn er åbne overfor at smage nye ting.

·  59 procent smager noget nyt én gang om måneden – 21 procent gør det en gang om ugen

·  Blot 15 procent af børnene siger, at de kun vil smage på ting, de har smagt før

·  Hver fjerde barn foretrækker almindelig hverdagsmad lavet af mor og far

·  Kun hver femte barn foretrækker take-away som pizza eller burgere.

Der er større sandsynlighed for, at det er søster end bror, der hjælper til med madlavningen. Ifølge undersøgelsen svarer 36 procent af pigerne, at de er med i køkkenet en gang om ugen eller oftere. For drengenes vedkommende er tallet blot 17 procent.

Pigernes interesse for mad kan også ses i deres Tv-forbrug. Hele 72 procent af de adspurgte piger svarer, at de godt kan lide at se madprogrammer i fjernsynet. Det samme gælder kun for 49 procent af de adspurgte drenge. 

For yderligere info kontakt:
Rikke Mandsholm
PR Manager, Arla Danmark
89 38 14 48

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer