Arlas 2013-rapporter klar til download
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 27 februar 2014
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla udgiver i dag sin årsrapport for 2013 samt virksomhedens CSR-rapport, som viser, hvordan virksomheden har levet op til sit sociale, etiske, miljømæssige og økonomiske ansvar. For eksempel er det lykkedes Arla at reducere udledningen af drivhusgasser trods øget produktion.
Arlas øverste beslutningsorgan, repræsentantskabet, godkendte på sit møde i Halmstad i Sverige fra onsdag til torsdag koncernens årsregnskab for 2013.
Takket være en global fremgang har Arla fået et bedre resultat for 2013 end ventet. Balancen er stærk, og ejerne - Arla-landmændene - har haft den højeste indtjening nogensinde. Det skyldes først og fremmest en stærkere forretning i Europa, stigende verdensmarkedspriser og en markant stigende efterspørgsel på Arlas vækstmarkeder uden for EU. Derfor har repræsentantskabet godkendt, at 900 millioner danske kroner føres tilbage til Arla-landmændene i efterbetaling. Du kan finde årsrapporten for 2013 her.
Ved samme anledning blev Arlas CSR-rapport, Vores ansvar, med aktuelle globale eksempler på Arlas CSR-arbejde præsenteret.
"At være ansvarlig er en af de fire hjørnesten i vores identitet som virksomhed. Som en af verdens største mejerivirksomheder med mælkebønder som ejere i seks lande kan vores måde at drive en ansvarlig virksomhed på gøre en forskel. Samtidig er vi til stede i flere lande end nogensinde før, hvilket både giver os udfordringer og muligheder," siger adm. direktør i Arla, Peder Tuborgh.
CSR-rapporten kan downloades her. Den indeholder blandt andet information om Arlas klimapåvirkning, som det – trods øget produktion – lykkedes at reducere yderligere sidste år. Siden 2005 er Arlas samlede udledning af drivhusgasser blevet reduceret med 11 procent. Arla er dermed godt på vej til at nå målet om at reducere sin udledning af drivhusgasser med 25 procent inden 2020. Et andet eksempel er Arlas nye etiske komité, som skal sørge for, at selskabet efterlever dets etiske forretningsprincipper, samt dets bestræbelser på at øge andelen af kvinder i bestyrelsen og på de øverste ledelsesniveauer.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.