Milliard-investering til øget eksport og bæredygtighed
- Læs tid
- 3 min
- Publiceret
- 03 februar 2014
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla investerer i år 2,2 milliarder kroner i øget og mere klimavenlig produktion på sine mejerier i over 10 lande. Over 1 milliard kroner investeres i Danmark for at skabe endnu mere eksport.
Med en ambition om at fordoble eksporten af mejeriprodukter fra Europa til vækstmarkeder uden for EU frem mod 2017 har Arlas ledelse fremlagt en investeringsplan for det kommende år. Planen, der netop er blevet godkendt af Arlas bestyrelse, indeholder investeringer for 2,2 milliarder danske kroner.
Pengene skal bl.a. bruges på nye og igangværende mejeri-udvidelser og på at gøre Arlas produktion mere miljø- og klimavenlig.
”I år skruer vi markant op for investeringer til mejerier, der laver produkter til eksport. Vores salg til vækstmarkederne uden for EU vokser hurtigt, og vi skal sikre, at vi kan følge med den vækst i de kommende år. I Arla vil vi gerne vokse på den gode måde, og derfor investerer vi også over 125 millioner kroner i tiltag, der skal gøre vores produktion endnu mere bæredygtig og klimavenlig,” siger vice-adm. direktør i Arla Foods, Povl Krogsgaard.
I alt går 750 millioner kroner til produktion af produkter til Arlas strategiske vækstmarkeder uden for EU – Rusland, Kina, Mellemøsten & Afrika – svarende til en tredjedel af årets investeringer (sammenlignet med 466 millioner kroner i 2013, altså en markant stigning).
Lønsom laktose
Arlas produktions-investeringer i 2014 udgør knap 3 procent af den forventede omsætning på ca. 79 mia. dkk, hvilket også er ambitionen i Arlas koncernstrategi 2017. Målet er at øge lønsomheden i Arlas forretning og dermed skabe en bedre langsigtet indtjening for Arlas andelshavere.
Den største enkeltinvestering i 2014 er på ca. 530 millioner kroner. Den går til det byggeri, der allerede er i gang, af et nyt laktoseanlæg ved Danmark Protein i Nr. Vium. Det skal fremstille højtforædlede laktose-produkter baseret på valle. Disse ingredienser skal bl.a. bruges til produkter inden for børneernæring og sælges over hele verden af Arlas datterselskab Arla Foods Ingredients.
”Det er en meget vigtig investering. Et af vores mest lønsomme forretningsområder er valle-baserede ingredienser til fødevareindustrien, og den forretning skal fordobles frem mod 2017. Det nye laktose-anlæg i Nr. Vium skal fremstille højkvalitets-ingredienser til børneernærings-produkter, der især er en eftertragtet vare i Asien. Det vil bidrage til en yderst profitabel eksport og vil bidrage positivt til mælkeprisen for Arlas andelshavere,” siger Povl Krogsgaard.
Andre større investeringer i 2014 er for eksempel:
- 126 millioner kroner til Pronsfeld mejeri i Tyskland, som bl.a. eksporterer UHT-mælk og mælkepulver til Asien og Afrika.
- 95 millioner kroner til Arlas mejeri i Upahl i Tyskland, hvor bl.a. produktionen af quark udvides.
- 81 millioner kroner til Arlas britiske mejeri i Oswestry, hvor der bygges nyt ostepakkeri.
- 66 millioner kroner til mejeriet Holstebro Flødeost, hvor der bl.a. bygges ny pakkelinje til BUKO ost
- 42 millioner kroner til Falkenberg mejeri i Sverige, der genåbnes som hytteost-mejeri (samlet set vil denne investering blive på 148 millioner kroner frem til og med 2016).
Miljøvenlig vækst
Over 125 millioner kroner skal bruges på at gøre Arlas produktion mere miljø- og klimavenlig. Arla har lige nu 67 mejerier rundt om i verden, og de arbejder alle på at reducere udledningen af CO2.
”I Arla har vi en klimastrategi, hvor målet er at reducere vores samlede CO2-udledning med 25 procent inden 2020. Vores produktion spiller en vigtig rolle i jagten på at nå det mål, og derfor investerer vi for eksempel i nye varmepumper og udstyr til genanvendelse af vand. Det skal nedbringe vores energiforbrug og vores udledning af CO2,” siger Povl Krogsgaard.
Arlas investeringer i miljøforbedringer forventes samtidig at reducere koncernens samlede energiforbrug i produktionen med 2,3 procent i 2014, hvilket svarer til en reduktion på 62.115 MWh (f.eks. det samme som cirka 13.800 husstandes årlige elforbrug).
Hovedområder i investeringsplanen 2014:
• Arla øger fortsat sin eksport markant til de strategiske vækstmarkeder Rusland, Kina, Mellemøsten & Afrika frem mod 2017. Derfor investerer Arla i nye mejeri-udvidelser, der kan øge produktionen af mejeriprodukter til eksport.
• Arla har et mål om at fordoble omsætningen i datterselskabet Arla Foods Ingredients, der sælger valleproteiner, laktose- og mælkebaserede ingredienser til fødevareindustrien globalt, til godt 5 milliarder kroner i 2017. Derfor investerer Arla bl.a. en halv milliard kroner i den fortsatte opførsel af et nyt laktoseanlæg nær Nr. Vium.
• Arlas klimastrategi har sat som mål, at koncernen skal reducere sin samlede udledning af CO2 med 25 procent inden 2020. Derfor investerer Arla alene i 2014 over 125 millioner kroner i projekter, der skaber miljøforbedringer på de enkelte mejerier og reducerer energiforbruget.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.