Pressemeddelelse

Ny strategi for bæredygtig mælkeproduktion

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Arla har udviklet en global strategi for bæredygtig mælkeproduktion med fokus på dyr, klima, natur og ressourcer. Med den nye strategi ønsker Arla at styrke sin position som ansvarlig virksomhed og understøtte sine landmænd i deres igangværende arbejde med klima, affald og dyrevelfærd.

Arlas mælkeproducenter hører allerede til de mest effektive i verden, når det drejer sig om at reducere landbrugets negative påvirkning af miljøet. Med en ny strategi forventer Arla at tage endnu et stort skridt fremad ved at involvere Arlas mælkeproducenter direkte og derigennem øge bæredygtigheden i mælkeproduktionen yderligere.

Arla tilbyder nu sine landmænd gratis og frivillige klimatjek på deres respektive gårde og forventer at foretage mindst 800 beregninger om året fremover.

Som landmandsejet andelsselskab kan Arla gøre en stor forskel i hele værdikæden:

"Vi har en klar holdning til dyrevelfærd, klimaforandringer, bæredygtighed og andre miljømæssige spørgsmål. Hos Arla tror vi på, at vi kan øge vores konkurrencedygtighed ved at arbejde målrettet med bæredygtighed i hele værdikæden," siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

Godt for økonomien
Arlas strategi for bæredygtig mælkeproduktion blev udviklet i løbet af 2013 i de lande, hvor Arla har andelshavere – dvs. Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien og Luxembourg. Strategien blev udviklet i et samarbejde mellem Arlas eksperter og Arlas andelshavere, hvorefter den blev drøftet i Arlas nationale råd og til sidst godkendt af bestyrelsen. Det overordnede mål er, at CO2-udledningen pr. kg mælk fra Arlas gårde inden 2020 skal reduceres med 30 % i forhold til 1990.

"Vi har involveret vores andelshavere i udviklingen af vores strategi for bæredygtig mælkeproduktion og de er med på, at den øgede bæredygtighed ikke har en negativ påvirkning på deres økonomi på gården, måske tvært imod. Og det er vi rigtig glade for," forklarer bestyrelsesformand Åke Hantoft.

Arlas aktiviteter
Strategien er blevet udviklet på basis af konkrete erfaringer fra alle ejerlandene. I den forbindelse er der udpeget fire fokusområder med særlig stor betydning for Arlas fremtidige arbejde:

• Dyr – sikr en høj standard for dyrevelfærd
• Klima – reducér CO2-udledningen fra mælkeproduktionen på andelshavernes gårde
• Naturen – inspirér Arlas andelshavere til at beskytte biodiversitet og sikr en mere bæredygtig foder-forsyning
• Ressourcer – reducér affald og spild og øg genanvendelse af ressourcer på gården.

Den overordnede strategi vil være at arbejde sammen på tværs af værdikæden om at øge dyrevelfærden, spare ressourcer som f.eks. vand, energi og foder, reducere udledningen af drivhusgasser og fremme biodiversiteten.

Hvad er der sket indtil nu?
• På omkring 1.500 Arla-gårde i Danmark, Sverige og Storbritannien har man på frivillig basis og uden omkostninger for landmændene udført såkaldte Carbon Footprint-beregninger. 426 danske Arla andelshavere har taget imod tilbuddet indtil nu.
• Der er afholdt omkring 280 mindre workshops i Danmark, Sverige og Storbritannien, hvor landmændene har drøftet, hvordan de gennem bedre produktionsstyring kan reducere CO2-udledningen og undgå spild af ressourcer.
• Desuden arbejdes der målrettet på at øge dyrevelfærden gennem det globale kvalitetssikringsprogram Arlagården®.  Programmet er obligatorisk for alle Arla-landmænd og blev implementeret i Danmark og Sverige i 2003. Det er for nylig blevet lanceret i Tyskland, Belgien og Luxembourg, og efter planen skal det også omfatte Storbritannien fra 2015. Du kan læse mere om Arlagården her.

Andelshaver Lisbeth Klinge, Knebel:
”Jeg synes, det er en god ting, at Arla arbejder med bæredygtighed. Vi fik lavet et Klimatjek sidste år. Det var rart, at det ikke var et kontrolbesøg, men en positiv samtale om, hvad der er godt og skidt på min gård. Jeg vil gerne have peget ud, hvor der er noget CO2 at spare, så jeg ved det, når jeg skal investere. Vi kan spare nogle penge, hvis det bliver stillet rigtigt an.”

Arla forventer at foretage mindst 800 gratis og frivillige klimatjek om året fremover hos mælkeproducenterne.

Programmet vil i den nærmeste fremtid blive udvidet til også at omfatte Tyskland, Belgien og Luxembourg, hvor Arla også vil arrangere forskellige workshops.

Vækst med omtanke
Bortset fra de obligatoriske dyrevelfærdsinitiativer, som er en del af Arlagården-programmet, er det frivilligt for Arla-landmændene, om de vil deltage i andre af de tiltag, der sættes i værk som en del af i strategien for øget bæredygtighed i mælkeproduktionen. Som virksomhed har Arla imidlertid opstillet en række globale mål, som den vil arbejde målrettet med for at sikre, at den når sine 2020-mål.

"Strategien stiller ikke nogen nye krav til andelshaverne udover de høje standarder, som vi allerede har sat i kvalitetsprogrammet Arlagården. Arla er allerede et bæredygtigt selskab, men vi ønsker at gå et skridt længere ved at tilbyde landmændene nye muligheder. De frivillige gårdtjek og workshops vil kunne gøre andelshaverne endnu bedre," siger Henrik Damholt Jørgensen, direktør for Arlas medlemsservice.

Fakta:
• Arla tilbyder sine landmænd gratis Carbon Footprint-beregninger, kaldet  ”Klimatjek”.
• Siden 2010 er der blevet afholdt gårdworkshops i Storbritannien. I Sverige og Danmark fandt de første sted i 2013. I Storbritannien har man på de afholdte workshops bl.a. arbejdet på at forbedre koens fertilitet, reducere energiforbruget, anvende bæredygtig energi og øge fodereffektiviteten.
• Hvert år vil landmændene få tilbud om at deltage i nye aktiviteter med henblik på at opnå strategimålene.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.600 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer