Nyt center skal udvikle oste til kineserne

Læs tid
2 min
Nyt center skal udvikle oste til kineserne
Publiceret
25 april 2014
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Kinesiske smagsløg og madvaner er ikke som de fleste Arla forbrugere i Europa og resten af verden. De unikke behov og trends i Kina ønsker Arla nu at imødekomme endnu bedre med et nyt center i Beijing, hvor danske og kinesiske mejerister og innovationsspecialister skal udvikle oste og andre mejeriprodukter, der kan vinde kinesiske forbrugeres hjerter.

De fleste danskeres osteopdragelse starter med Ostehaps® i madpakken og den smeltede ost på pizzaen eller i cheeseburgeren. Senere får man som regel smag for en bredere vifte af ostetyper. I Kina – et land, der først i de senere år er begyndt at udvikle en hang til ost – er ostevanerne stadig spæde men under hastig udvikling.

Arlas forretning i Kina er baseret på import af højkvalitets mejeriprodukter fra Europa, herunder mælkepulver, langtidsholdbar mælk, og ost. Men et nyt innovationscenter skal nu sikre, at Arla i de kommende år kan lancere helt nye produkter, der er udviklet og produceret specifikt til kinesiske forbrugere.

”Det handler om at udvikle det næste blockbuster produkt til den kinesiske mejerikøler. Vi starter med at fokusere på ost, og missionen er at skabe de helt rigtige osteprodukter, der får kineserne til at elske ost i forskellige sammenhænge, hvor man ikke før har været vant til at spise ost. Men det skal ske på en måde, der respekterer og bidrager til madkulturen i Kina, og derfor placerer vi centret i Beijing,” siger Senior Vice President Frede Juulsen, der har ansvaret for Arlas kinesiske forretning.

Prins Henrik indvier
Lørdag indvier Prins Henrik officielt det nye innovationscenter, som vil holde til i de nye fysiske rammer for det nye ”China-Denmark Milk Technology Cooperation Centre” i Beijing. Her arbejder Arla sammen med Kinas største mejeriselskab – Mengniu Dairy Group – for at styrke den kinesiske mejeriindustri, når det gælder mælkekvalitet, sporbarhed og kontrolleret mælkeproduktion på gårdene med udgangspunkt i Arlas skandinaviske kvalitetsprogram, Arlagården.

I første omgang vil selve innovationscentret bestå af fire medarbejdere, der enten er mejerister eller innovationsspecialister med dansk eller kinesisk baggrund. De vil arbejde sammen med både kunder og forbrugergrupper samt med Arlas strategiske partner på det kinesiske marked, Mengniu.

”I disse år eksperimenterer flere og flere kinesere med mad, vin og vaner, og det skaber nye muligheder for en fødevareproducent som Arla. Vi vil være så tæt på de kinesiske forbrugere som muligt for at kunne skabe smagsoplevelser, der passer til deres kost og smagspræferencer. Vores nye center i Beijing er en del af vores bestræbelser på at spille en aktiv rolle på det kinesiske ostemarked og samtidig skabe et langsigtet samarbejde med kunder og forbrugere igennem innovation,” siger Frede Juulsen.

Arla investerer i første omgang ca. 10 millioner kroner i etableringen og videreudviklingen af det nye innovationscenter i Beijing. Det bliver en del af Arlas globale strategiske innovationsarbejde med reference til Aarhus, hvor Arla netop nu er ved at opføre sit nye globale innovationscenter i Agro Food Park.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663