Arla fjerner over 200 tons fedt fra minimælken
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 22 september 2015
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Minimælken er forbrugernes foretrukne mælk. Og nu reducerer Arla fedtprocenten i minimælken fra 0,5 pct. til 0,4 pct. Den nye lette mælk vil årligt spare danskerne for mere end 200 tons fedt.
Arla har i de seneste par år allerede fjernet 500 tons sukker fra sine yoghurter og sænket saltindholdet i Danbo-ostene med 11 procent som led i at skærpe ernæringsprofilen på andelsmejeriets produkter. Og nu er turen kommet til minimælken. Virksomheden ændrer fedtprocenten fra 0,5 pct. til 0,4 pct.
”Initiativet betyder, at vi årligt fjerner mere end 200 tons fedt fra hylderne – eller lige så meget som fedtindholdet i mere end én million pakker smør,” siger Tomas Pietrangeli, direktør for Arla Danmark og fortsætter:
”Det giver sig selv, at vi ikke gør en stor forskel for den enkelte forbruger ved at reducere en mælk med 0,1 procentpoint fedt. Men det handler om at se initiativet som en del af et større billede, hvor vi med mindre greb kan justere på opskrifterne i vores produkter og dermed medvirker til, at mange bække små gør en stor å.”
Smagen er den samme som altid
I 2001 introducerede Arla forbrugerne for minimælken, og i løbet af kort tid vandt den nye mælk indpas hos danskerne. Ifølge brugertests og Arlas egne professionelle smagspaneler smager den nye slanke udgave af minimælk, som den altid har gjort.
”Da vi lancerede minimælk, indeholdt den lige præcis den mængde fedt, den skulle for at smage godt. Men nu har vi videreudviklet på produktet og kan lancere en mælk med mindre fedt og samme gode smag,” siger Tomas Pietrangeli og fortsætter:
”Tanken bag er ganske enkel. Hvis vi står med to produkter, som smager ens, men har et forskelligt fedtindhold, foretrækker vi nemlig at sende det produkt med mindst fedtindhold ud til forbrugerne. Det er nu det, der er sket med minimælken.”
Den nye minimælk er at finde i detailhandlen over hele landet.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.