Arla lancerer nyt mærke til støtte for landmænd
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 14 august 2015
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Forbrugerne skal vide, at Arla er et andelsmejeri, som er ejet af landmænd. Det er tanken bag lanceringen af et nyt mærke, som introduceres på virksomhedens mejeriprodukter i Europa. Mærket skal samtidig gøre det lettere for forbrugere at støtte Arlas landmænd.
Arla annoncerer i dag et initiativ på tværs af sine europæiske hjemmemarkeder til fordel for andelsmejeriets ejere: landmændene. Et nyt emballagemærke kommer fra september til at præge mejeriets produkter, så det bliver lettere for forbrugerne at vide, at de støtter landmændene, når de lægger skummetmælk, fløde eller yoghurt fra Arla ned i indkøbskurven.
”Mange forbrugere er ikke klar over, at Arla faktisk er ejet af landmændene selv og at overskuddet fra produkterne faktisk går tilbage til de landmænd, som er årsagen til, at vi som forbrugere hver dag kan få frisk og velsmagende mælk i glasset. Vores andelshavere tager aktivt del i at skabe værdi for forbrugerne ved at levere den naturlige smag, den høje kvalitet og dyrevelfærd. Det er det, du som forbruger får og kan støtte, når du køber et Arla produkt,” siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla.
Forbrugerne har et valgt
Forbrugere går mere og mere op i oprindelsen af de fødevarer, de lægger i indkøbsvognen – hvordan de er fremstillet, hvordan køerne og miljøet er blevet behandlet og hvem de støtter ved at købe produktet. På den baggrund tager flere og flere mennesker et aktivt valg, når de vælger, hvilken mælk de vil købe.
”Arla er landmændene. Det er os som andelshavere, der hver dag arbejder for at sikre, at dit Arla produkt er produceret med omtanke hele vejen. Men det er der mange forbrugere i dag, der ikke er klar over. Det vil vi gerne gøre mere tydeligt, fordi vi er stolte af vores andelsselskab og den mælk, vi laver,” siger Åke Hantoft, formand for bestyrelsen i Arla og en af selskabets 12.747 andelshavere.
Lave mælkepriser presser landmændene
Lanceringen af mærket kommer samtidig med, at et presset verdensmarked har medført historisk lave mælkepriser, hvilket sætter mælkebønderne under pres.
”Det er vigtigt for os at skabe en bevidsthed om, at når du køber et Arla produkt, så støtter du de landmænd, der har leveret mælken, ikke en gruppe aktionærer uden tilknytning til mælkeproduktion. Vores fokus er at bevare en langvarig bæredygtig mælkeproduktion med fokus på høj kvalitet og dyrevelfærd,” siger Åke Hantoft.
Arla landmænd ejer deres selskab og får overskuddet fra forretningen. Det giver dem en naturlig motivation for at vise omtanke og investere hele vejen igennem forsyningskæden. Arla kender hver eneste af sine andelshavere og arbejder sammen med dem for at skabe nærende fødevarer, som folk kan stole på.
Det nye mærke vil dukke op på de første Arla® produkter i Danmark fra september måned og vil derefter blive introduceret på flere og flere af Arlas produkter i løbet efteråret. Mærket bliver fulgt op af aktiviteter på sociale medier, Arlas hjemmesider, events m.m., som Arla sætter i værk for at gøre det tydeligere, at Arla er ejet af landmænd.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.