Danskernes smørbare favorit fylder 25 år
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 08 april 2015
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Alle danskere kender Kærgården, og mange kan slet ikke forestille sig et morgenbord uden. Danskernes smørbare favorit fylder 25 år i april, men da Kærgården i 1990 gjorde sit indtog på danskernes morgenborde, var kombination af smør og rapsolie både nyskabende og kontroversiel. Det skabte en del postyr i det smørelskende Danmark.
Et af kølediskens mest folkekære produkter fylder 25 år i april. I april er det nemlig 25 år siden, Kærgården så dagens lys. Fødselsdagen fejres onsdag den 8. april på Holstebro Mejeri, som producerer de 12.000 tons eller 60 mio. bakker Kærgården, danskerne hvert år konsumerer. Fødselsdagsstemning var der også nok af, da Kærgården Skærtorsdag fejrede sig selv med uddeling af smurte fødselsdagsboller og kakaomælk på Københavns Hovedbanegård.
”Kærgården har sin faste plads i rigtig mange danskeres køleskabe, så vi syntes, det var på sin plads med en folkelig fejring af et folkeligt produkt,” fortæller Christian Borregaard, brand manager i Arla og ansvarlig for Kærgården.
Ved fødselsdagsfejringen på Hovedbanen gik alt som smurt, men da den folkekære fødselar i april 1990 landede på danskernes morgenborde, var det et helt andet drama, som udspillede sig. Lanceringen af det nye smørbare blandingsprodukt udløste nemlig en mindre smørkrise i det smørelskende Danmark.
Lancering gik ikke helt som smurt
Det kan være svært at forstå i dag, men da Arla, dengang MD Foods, i april 1990 sendte de allerførste bakker Kærgården på markedet, var ideen om at blande smør med rapsolie både revolutionerende og kontroversiel.
At MD Foods tilmed valgte at sende Kærgården på markedet på trods af, at det nye produkt var i strid med den såkaldte ”smørbekendtgørelse”, som forbød blanding af smør og alle former for vegetabilsk olie, gjorde ikke sagen bedre. Kærgården blev således budt velkommen med både politianmeldelse, ministerkritik og bødeforlæg.
”Vi besluttede simpelthen at sende Kærgården på markedet, selvom det var i strid med den danske lovgivning. I mange andre lande, var der ikke noget forbud mod at blande smør og vegetabilsk olie, så en række udenlandske blandingsprodukter var allerede på vej ind over grænsen. Blandt andet importerede Irma allerede et blandingsprodukt fra Irland. Er der først tre af den slags produkter på hylderne, er der ikke plads til flere, så vi var nødt til rykke, hvis vi ikke skulle komme for sent til festen”, forklarer marketingsdirektør iArlaDanmark,JakobBernhardKnudsen.
Stor efterspørgsel redder mejeri
Trods den turbulente første tid og kritik for ikke at være rigtigt smør, blev Kærgården, hurtigere end MD Foods selv havde turdet at håbe på, en regulær salgssucces. Og salget af Kærgården overhalede i løbet af bare 15 måneder salget af det hæderkronede Lurpak-smør.
Den store popularitet gav travlhed på det lille smørmejeri i Rødkærsbro, som producerede Kærgården i de første år. Før lanceringen af Kærgården var mejeriet i Rødkærsbro tæt ved at dreje nøglen om, men allerede i løbet af det første år måtte mejeriet ansætte 10 ekstra medarbejdere, etablere en ny pakkelinje og udvide lageret med 1000 kvadratmeter for at følge med efterspørgslen.
I 2000 valgte Arla dog at flytte produktionen til større produktionsfaciliteter på Holstebro Mejeri, hvor al Kærgården til det danske marked produceres den dag i dag.
Facts om Kærgården
- Kærgården består af 75 procent dansk smør og 25 procent uhærdet dansk rapsolie.
- Til hver bakke Kærgården Original (200 gram) bruges 300 ml frisk fløde.
- Kærgården fås nu i seks varianter, som alle produceres på Holstebro Mejeri: Den originale, en økologisk, en fedtreduceret version samt med hvidløg, italienske urter og nordiske urter.
- I 2014 producerede Holstebro Mejeri 12.000 tons Kærgården til det danske marked. Det svarer til 60 mio. bakker (200 gram).
- Femten måneder efter lanceringen solgte MD Foods mere Kærgården end Lurpak. Tre år efter var salget 75 procent større, og i 2004 var salget af Kærgården i Danmark fem gange større end salget af Lurpak.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.