​Det digitale liv: Vi elsker at iscenesætte os selv i køkkenet

Læs tid
2 min
​Det digitale liv: Vi elsker at iscenesætte os selv i køkkenet
Publiceret
15 juli 2015
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Vi kender det alle sammen: De sociale medier boomer med billeder af gastronomiske kunstværker der emmer af overskud og kreativitet. Og næsten hver tredje kvinde lægger billeder op af deres præstationer i køkkenet, viser en ny undersøgelse fra Karolines Køkken. Men hverdagen er ikke altid så prangende, som den tager sig ud på Facebook.

De fleste af os kender det: Vores Instagram- og Facebook-feed flyder med eksotiske retter, der ligner noget, som kunne være serveret på en gourmetrestaurant. Og især kvinderne er flittige til at lægge billeder af mad op på sociale medier. Næsten hver tredje kvinde lægger nemlig billeder op af mad, de selv har lavet. Til sammenligning er det kun 8 % af mændene, der deler billeder af deres kokkerier. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Karolines Køkken har foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Men graver man lidt dybere, viser undersøgelsen også, at de fleste danskere deler madbilleder, når de har gjort sig særligt umage, og når maden er anrettet pænt.

”Mad er blevet et værktøj til selviscenesættelse for rigtigt mange danskere. Derfor deler vi også i overvejende grad billeder af vores ypperste præstationer i køkkenet. Det er godt, hvis vi inspirerer hinanden via appetitlige billeder på sociale medier. Men filmen knækker, hvis det betyder, at vi stiller urimeligt høje krav til os selv, fordi vi tror glansbilledet en troværdig refleksion af vennernes hverdag,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 21 år.

Internettet er kongen af madinspiration
”Hos Karolines Køkken er vi sådan set glade for, at der er et stort fokus på mad, og at danskerne har lyst til at prøve kræfter med nye ingredienser og svære opskrifter. Og her kan sociale medier fungere som en god kilde til inspiration. I Karolines Køkken holder vi fokus på, at maden skal smage godt og være afbalanceret i forhold til ernæringen. Vi synes, at vi skal undgå at lægge pres på hinanden – og også engang imellem lægge et billede op af en helt almindelig gang spaghetti med kødsovs,” fortsætter Tove Færch.

Undersøgelsen viser også, at internettet er danskernes foretrukne medie til inspiration til madlavning i hverdagen. Således siger 42 % af danskerne, at de henter inspiration på nettet, når de skal i køkkenet. Men det betyder langt fra, at de gode gamle kogebøger er på vej ud. Især børnefamilierne er nemlig glade for kogebøgerne, som hele 43 % bruger til inspiration i hverdagen. Hos Karolines Køkken følger man nøje med i udviklingen:

”Kogebøger er dybt forankrede i vores kultur. De har en særlig position som troværdige og pålidelige hos mange danskere, hvor det også til hverdag er vigtigt, at maden bliver god og smager godt. Og det gælder især for børnefamilierne, hvor de små munde oftere er mere kritiske end os voksne,” siger Tove Færch.

Karolines Køkken begyndte som fysiske kogebøger, men er nu også at finde på internettet, de sociale medier og som app. I dag har Karolines Køkken dagligt mellem 70.000 og 130.00 antal visninger i deres opskriftsdatabase.

Faktaark:

Om undersøgelsen:
Befolkningsundersøgelsen baserer sig på 1.056 webinterviews indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 3. juni til 15. juni 2015. Heraf er 570 interviews gennemført blandt forældre, der har hjemmeboende børn under 18 år. Det er denne gruppe, som i undersøgelsen betegnes som børnefamilier.

Lægger du nogle gange billeder op/sender billeder af mad på de sociale medier af mad, du selv har lavet?

  • Hele befolkningen: 21 %
  • Kvinder 31 %
  • Mænd: 8 %

Jeg tager billeder af min egen mad, når jeg har gjort mig særligt umage:

  • Hele befolkningen: 60 %
  • Kvinder: 59 %
  • Mænd: 68 %

Jeg tager billeder af min egen mad, når jeg har anrettet maden pænt:

  • Hele befolkningen: 51 %
  • Kvinder: 51 %
  • Mænd 50 %

Top tre over, hvor danskerne oftest finder inspiration til madlavningen i hverdagen:

  • Internettet:
    • Hele befolkningen: 42 %
    • Børnefamilier 59 %
  • Min omgangskreds:
    • Hele befolkningen 35 %
    • Børnefamilier: 33 %
  • Fysiske kogebøger
    • Hele befolkningen: 30 %
    • Børnefamilier: 43 %

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663