Salget af økologi til storkøkkener slår rekord

Læs tid
2 min
Salget af økologi til storkøkkener slår rekord
Publiceret
30 januar 2015
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Fødevareministeriet har i dag fremlagt Økologiplan Danmark, der blandt andet skal sætte turbo på de offentlige køkkeners omstilling til økologi. Nye tal fra Arla viser samtidig, at salget af økologi til de offentlige storkøkkener boomer og i det forgangne år er steget med 30 procent. Kompetent vejledning er nøglen til at omlægge til økologi uden forbundne merudgifter.

Fødevareministeriet har i dag fremlagt en ambitiøs økologiplan for Danmark, der de næste tre år blandt andet øremærker 58 mio. kr. til økologisk omstilling af de offentlige køkkener. Og faktisk er de danske storkøkkener allerede godt på vej mod en mere økologisk profil, viser tal fra Arla Foods. I løbet af de seneste to år er Arla Foods’ salg af økologiske mejeriprodukter til de danske offentlige storkøkkener steget med 30 procent, hvis man sammenligner første til tredje kvartal 2013 med tilsvarende i 2014, og salget ligger i dag på det højeste niveau nogensinde.

Omlægning uden merudgifter

Arla Foods er den største leverandør af økologiske mejeriprodukter til den danske foodservicesektor og arbejder målrettet på at understøtte det tidligere fremsatte mål fra regeringen om, at 60 pct. af maden i de offentlige storkøkkener og kantiner skal være økologisk, udtaler Tomas Pietrangeli, direktør i Arla Danmark:

”Som global fødevareproducent og verdens største producent af økologiske mejeriprodukter har vi et naturligt ansvar for at samarbejde med de offentlige køkkener og kantiner om mere økologi. Vi oplever en stor interesse fra de danske storkøkkener for at blive mere økologiske og bidrager både med produkter, viden og rådgivning for at styrke omlægningen og reducere madspild – uden at det skal udgøre en merudgift.”

Regeringen har blandt andet afsat 12 mio. kr. i perioden i 2015 til 2016 til rådgivning af køkkenpersonale. På samme vis har Arla Foods siden 2012 løbende afholdt gratis workshops, hvor blandt andre køkkenprofessionelle i de offentlige kantiner får inspiration og værktøjer til at arbejde sig frem mod mere økologi inden for det eksisterende budget. Ved at omlægge køkkenets mejeriprodukter, basisgrønt og kornprodukter til økologi kan man typisk nå op på mellem 30 og 60 procent økologi.

Nem overgang til økologi

Et af de storkøkkener, som har taget beslutningen om mere økologi, er Aalborg Madservice, som laver døgnkostforplejning til 1.700 beboere på plejehjem og middagsportioner til 800 hjemmeboende pensionister hver dag. I februar 2014 indgik Aalborg Kommune nye indkøbsaftaler med henblik på at omlægge til 30 procent økologi.

”Mejeriprodukterne og melprodukterne var det nemmeste sted at starte, da vi skulle omlægge til mere økologi. Håndteringen er den samme som de konventionelle produkter, mens omkostningerne kun er få kroner dyrere. Vi har ikke oplevet, at det har været en udfordring. Tværtimod er jeg overrasket over, hvor nemt det faktisk har været at vælge en mere økologisk menu,” siger Hanne Melgaard Juul, leder af Aalborg Madservice.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663