To nye joint ventures starter op i Vestafrika
- Læs tid
- 3 min
- Publiceret
- 31 august 2015
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla fortsætter sin ekspansion i Afrika med to nye joint ventures i Nigeria og Senegal. To stærke lokale partnere, Tolaram i Nigeria og Attieh Group i Senegal, leverer det distributionsnetværk, der skal hjælpe Arla med at udvide sin forretning i Vestafrika.
Med lanceringen af to nye joint venture-virksomheder i Senegal og Nigeria tager Arla nu de næste skridt ind på det vestafrikanske marked. Tiltaget er en del af Arlas strategi om at udvikle nye markeder uden for EU for at sikre, at Arla kan skabe så meget værdi som muligt på baggrund af andelshavernes mælk.
De to nye joint ventures er endnu et skridt på vej mod indfrielsen af Arlas ambitioner syd for Sahara, hvor Arla sigter mod at øge sin årlige omsætning fra omtrent 90 mio. EUR til ca. 460 mio. EUR i 2020. Det skal i første omgang ske gennem salg af pulvermælk og konsummælk, som der er stor efterspørgsel på i den hurtigt voksende middelklasse i og omkring de store byer – senere også gennem smør og ost.
"I takt med at levestandarden forbedres, efterspørger forbrugerne i stigende grad sikre fødevarer til rimelige penge. Der er et underskud på mælk i Vestafrika, og derfor har Arla gode muligheder for at afsætte mælkepulver og andre mejeriprodukter på det vestafrikanske marked. Vi er her for at opbygge en langsigtet forretning, og det kræver, at vi har stærke lokale partnere. Vi er derfor glade for, at vi har indgået samarbejdsaftaler med to erfarne aktører i Senegal og Nigeria," fortæller Steen Hadsbjerg, chef for Arla i Afrika syd for Sahara.
Arlas mælkepulverprodukter i Afrika sælges under brandet Arla Dano®.
Nigeria et nøglemarked for Arla i Afrika
Med en årlig omsætning på omtrent 80 mio. EUR har Arla allerede en veletableret forretning i Nigeria, som dog hidtil har været baseret på forskellige distributionsaftaler. Ved at placere alle nuværende og fremtidige aktiviteter i den nye joint venture-virksomhed med Tolaram Group forventer Arla at øge sin omsætning til 240 mio. EUR inden 2020.
"Nigeria er et af de største markeder for mejeriprodukter i Afrika. For at få succes i Afrika skal vi have succes i Nigeria. Befolkningstallet vokser med to til tre procent om året, og nigerianerne er unge, ambitiøse og bliver mere og mere veluddannede. Det gør Nigeria til det perfekte marked for Arlas Afrika-strategi, og vi forventer, at det nye joint venture starter salget op i september," siger Steen Hadsbjerg.
Det nye joint venture i Nigeria hedder TG Arla Dairy Products LFTZ Entreprise, hvor Arla Foods og Tolaram Group hver ejer 50 %. Virksomheden skal stå for emballering, marketing, salg og distribution af Arla-produkter i Nigeria. Mads Burmester kommer til at stå i spidsen for virksomheden som administrerende direktør.
Opstart i Senegal
I dag har Arla ingen salgsaktiviteter i Senegal, men ved at etablere en joint venture-virksomhed sammen med Attieh Group forventer Arla at nå en årlig omsætning på 32 mio. EUR inden 2020.
Den nye virksomhed i Senegal hedder Arla Senegal S.A. Arla Foods ejer 75 %, Attieh Group 25 %. Den skal stå for emballering, marketing, salg og distribution af Arla-produkter i Senegal og forventes at starte op inden udgangen af 2015.
Ansvarlig tilgang til vækst
Da Arla ønsker at udvide sin forretning på det afrikanske marked ud fra et langsigtet perspektiv, er det vigtigt, at virksomheden vokser på en ansvarlig måde, som ikke får utilsigtede konsekvenser for de lokale landmænd og lokalsamfundene.
Af samme årsag har Arla udarbejdet en tilbundsgående analyse af, hvilke konsekvenser virksomhedens eksport af mælkepulver kan have på forskellige menneskerettighedsforhold. Arla indfører desuden en række due diligence-procedurer, som er fuldt i overensstemmelse med UNGP's og OECD's retningslinjer. Herigennem sikres det, at Arla fremover vil være godt rustet til at håndtere relevante menneskerettighedsrelaterede spørgsmål i forbindelse med sine globale forretningsaktiviteter.
I forbindelse med de to nye joint ventures i Nigeria og Senegal er der blevet udarbejdet to analyser, "Human Rights Assessments", som er tilgængelige på arla.com i deres helhed fra begyndelsen af oktober i år. Indtil da vil der være mulighed for at læse en sammenfatning af hver rapport.
Klik her for at læse de nye "Human Rights Assessment" rapporter for Nigeria og Senegal (eller se begge rapporter i højre side under "Relateret / dokumenter")
Fakta – om Tolaram Group, Nigeria
-Med adgang til over 500.000 forhandlere er Tolaram Group den største uafhængige distributør af dagligvarer (FMCG) i Vestafrika.
-Tolaram Group, som desuden producerer nudelprodukter og madolier, blev grundlagt i 1948, har over 9.500 ansatte og omsætter årligt for 1 mia. USD.
Fakta – om Attieh Group, Senegal
-Attieh Group er et konglomerat. Gruppens landbrugsvirksomhed "AGROLINE" er en førende distributions- og emballagevirksomhed med et veletableret netværk af distributører og supermarkeder i Senegal.
-Attieh Group blev grundlagt i 2004, har mere end 650 ansatte (heraf 130 i AGROLINE, og omsætter årligt for over 80 mio. EUR.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.