Vedholdende strategisk fokus giver et stærkt resultat i 2014

Læs tid
4 min
Vedholdende strategisk fokus giver et stærkt resultat i 2014
Publiceret
18 februar 2015
Kontaktpersoner:
Skrevet af

2014 var et komplekst år for Arla. I et marked hårdt ramt af volatilitet og international politik nåede det landmandsejede mejeriselskab et af de bedste resultater nogensinde. Et stærkt første halvår leverede rekordhøj indtjening, men det globale marked vendte i andet halvår, hvilket reducerede andelshavernes mælkepris ganske markant.

Sjældent har et regnskabsår været delt i to så modsatrettede halvdele. I første halvdel af 2014 var der stærk økonomisk medvind på de globale markeder, og det bragte Arla ind i sommeren med rekordhøj mælkepris til andelshaverne i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxembourg og Holland.

Så ændrede tingene sig. Medvind blev til modvind i takt med, at det globale udbud af rå mælk oversteg efterspørgslen. Forbruget i Kina tog af, og lagrene var fulde. Og modvinden blev endnu kraftigere, da Rusland udstedte et importstop for bl.a. mejeriprodukter fra EU.

Arlaindtjening højere end nogensinde før
Når man lægger første halvår og andet halvår sammen, kommer Arla ud af 2014 med en samlet indtjening, der er højere end nogen sinde før. Arlaindtjeningen, som afspejler den værdi, Arla har skabt for hver kilo mælk leveret af ejerne, endte på 41,7 eurocent pr. kilo (3,11 DKK pr. kilo) baseret på 11,7 milliarder kilo ejermælk i 2014 (41,0 eurocent pr. kilo og 9,5 milliarder kg ejermælk i 2013).

Arlas resultat for 2014 blev 0,3 milliarder euro (2,4 milliarder DKK), svarende til det fastsatte mål på tre procent af den samlede omsætning. Arlas repræsentantskab vil på et møde 25.-26. februar tage stilling til, hvordan resultatet skal fordeles.

“I et år, som har været en sand rutsjebanetur for den globale mejeribranche, har Arlas stærke varemærker og stramme styring af omkostninger gjort os i stand til at få mest muligt ud af opsvinget og forblive konkurrencedygtige i det faldende marked. Den rekordhøje Arlaindtjening på 41,7 eurocent i 2014 bekræfter dette, men giver samtidig ikke det fulde billede af et år, hvor mælkepriserne var meget lavere ved slutningen af året end ved starten. Markedsforhold og det russiske importstop gør den økonomiske situation vanskelig for vores ejere, men vi har arbejdet hårdt for at minimere effekten af dette. Det har vi gjort ved at holde fast i vores strategi, som fokuserer på at skabe vækst udenfor Europa og samtidig styrke Arla på vores europæiske kernemarkeder,” siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

Mere mælk til varemærker
Med 10,6 mia. euro (79,1 milliarder DKK) nåede Arla den største omsætning nogensinde – meget af stigningen skyldes en samlet organisk vækst på 6,7 procent. I den givne markedssituation leverede de strategiske globale brands Arla®, Lurpak® and Castello® tilfredsstillende resultater i 2014 med en samlet volumenvækst på 2,2 procent.

“Arlas strategiske varemærker er vokset i et europæisk marked, der ellers stagnerer eller går tilbage. I hele 2014 har vi arbejdet hårdt på at flytte mælk over i værdiforædlede varemærke-produkter. Det har vi blandt andet gjort ved at tilbyde vores kunder et styrket produktsortiment gennem øget innovation. Vi har aldrig før haft så fast et greb om vores omkostninger. Vores ejere gav os mere mælk i 2014, og vi håndterede de ekstra mængder uden at øge vores industrisalg, og selskabet er klar til at løfte yderligere 500 millioner kilo ejermælk over i værdiforædlede produkter i 2015,” siger koncernfinansdirektør Frederik Lotz.

På vej ind på nye markeder
Arla fortsætter således med at flytte mælk over i varemærke-produkter, men selskabet arbejder også hårdt på at sende de produkter ud på nye markeder. Arla’s internationale forretning og ingrediensforretningen Arla Foods Ingredients havde endnu et stærkt år med voksende muligheder.

“Vores internationale forretning voksede med 14 procent på trods af det russiske importstop. Der har været vækst i Kina, og vi er vokset med 20 procent i Mellemøsten og Afrika. I 2014 begyndte vi at etablere os på nye markeder i Asien og Afrika, og i 2015 fortsætter vi arbejdet med at komme ind på nye markeder, hvor der er stigende efterspørgsel efter sikre og kvalitetsrige mejeriprodukter,” siger Frederik Lotz.

Selvom Danmark stadig er det land, der leverer mest mælk til Arla, er Storbritannien fortsat det enkeltmarked, som leverer den største omsætning, efterfulgt af Sverige og Tyskland.

Forventninger til 2015
2014 viste en ekstrem volatilitet i de globale mælkepriser. Af samme grund offentliggør Arla ikke nogen forventninger til omsætning og Arlaindtjening i 2015.

“Den globale mejeribranche har aldrig været så uforudsigelig som nu, men vi tror på, at vores strategi er den rigtige til at drive os fremad. Vi fortsætter med omhyggeligt at strømline forretningen og styre omkostningerne, mens vi samtidigt investerer betydelige summer i markedsføring og udvikling af nye produkter. Arlas succes i 2015 vil blive defineret af vores evne til at håndtere større mælkemængder. Vi vil lægge ekstra kræfter i at vise kvaliteten i vores produktsortiment og vores positioner, så vi står stærkt, når markedet vender,” siger Peder Tuborgh.

Årets resultat blev fremlagt for Arlas bestyrelse tirsdag 17. februar. Det fremlægges til endelig godkendelse af Arlas repræsentantskab ved deres møde i Nyborg 25.-26. februar. Herefter offentliggøres Arlas årsrapport.

Fakta – nøgletal 2014

Omsætning: 10,6 mia. euro (79,1 mia. DKK)
Arlaindtjening: 41,7 eurocent pr. kilo mælk (3,11 DKK pr. kilo mælk)
Resultat: 320 millioner euro (2,4 milliarder DKK)
Antal andelshavere: 13.413
Andelshavermælk: 11.738 millioner kilo
Mælkebetaling: 4,6 milliarder euro (33,9 milliarder DKK) er allerede blevet udbetalt til andelshaverne i løbet af 2014 i form af afregning for den mælk, de har leveret i årets løb.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663