Analyse: Danskerne vil have lokalproduceret mælk
- Læs tid
- 4 min
- Publiceret
- 19 september 2016
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Mælkebønderne bør i fremtiden prioritere bedre beskyttelse af miljøet og mere økologi ifølge danskerne. Det viser en undersøgelse fra Arla, som samtidig viser, at danskerne foretrækker deres mælk så frisk som mulig og så dansk som mulig. Men det kræver, at forbrugerne kigger kritisk på egne indkøbsvaner, hvis det skal være en realitet i fremtiden, lyder det fra andelsmejeriet.
De kritiske forbrugere for længst har gjort deres indtog. Fra øko-mærket til krav om GMO-fri produkter til de lokalt producerede varer har forbrugerne stor indflydelse og magt over supermarkeder og fødevareproducenterne. Det mærker man også hos Arla, der derfor har fået gennemført en befolkningsundersøgelse gennem Cint om forbrugernes krav til deres mælk.
For med de velkendte danske landskabsbilleder med marker og traktorer hører også forbrugernes høje forventninger til, at den mælk, som hver dag hældes over havregrynene eller i kaffen, er af højeste kvalitet. Foruden pris er det vigtigste for danskerne nemlig, at mælken er fra Danmark, og at den er frisk. Især forbrugere i Syddanmark er meget opmærksomme på, om deres mælk er fra Danmark, mens det i mindre grad er gældende for Hovedstaden. Dog er det sjællænderne, som i højest grad har friskhed som et pejlemærke, mens nordjyderne i mindre grad kigger efter produktionsdatoen:
”I Danmark har vi en stærk mejeritradition. Og det er en selvfølge, at den mælk, vi finder i supermarkedet, er frisk og produceret af landmænd fra vores eget land. Det kræver ikke mange kilometer sydpå, før at det billede ændrer sig. Ifølge vores undersøgelse foretrækker to ud af tre danskere også, at deres mælk er dansk, fordi de gerne vil støtte danske mælkebønder,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark og fortsætter:
”Det er naturligvis kærkomment med opbakning fra forbrugerne i et marked, hvor flere af vores ejere har svære vilkår.”
Danskerne stiller høje krav til mælkebønderne
Selvom danskerne gerne vil støtte de danske mælkebønder, gør de det ikke blåøjet. I undersøgelsen giver forbrugerne nemlig udtryk for, at de stiller høje krav til mælkeproduktionen. 58 pct. af danskerne synes, at mælkebønder burde prioritere dyrevelfærd højere i fremtiden, 43 pct. synes, at bedre beskyttelse af miljø burde være prioriteten, mens 37 pct. peger på flere økologiske produkter. Det udgør dermed de tre vigtigste prioriteter for mælkebønder i fremtiden, hvis det står til forbrugerne.
”Med den magt forbrugerne har, sætter de også retningen for fremtidens produkter i køledisken. Hvis vi som andelsmejeri skal imødekomme forbrugernes krav til kvalitetsmælk fremover, kræver det en investeringsvillighed fra vores side i at producere mælk, der faktisk lever op til de høje krav, som forbrugerne stiller. Og det vil vi i den grad gerne. Men forbrugerne har også selv et ansvar,” lyder det fra Jakob B. Knudsen, som fortsætter:
”Hvis et kvalitetsprodukt bliver vraget til fordel for et billigere produkt uden samme krav til mælkeproduktionen, bliver det i stigende grad svært at fortsætte med at levere lokalproduceret, frisk mælk af høj kvalitet. Så jeg vil gerne opfordre danskerne til fortsat at bevare de kritiske indkøbsbriller på, når de står i køledisken og lægger mælken ned i indkøbskurven. For kvalitet er ikke uden omkostninger.”
Fakta: Om undersøgelsen
Arla har fået foretaget en undersøgelse af danskernes mælkevaner og opfattelser af mælkeproduktion i Danmark. Undersøgelsen er foretaget gennem Cints befolkningspanel blandt 1.012 danskere i alderen 18 til 65 år, som repræsenterer den danske befolkning i forhold til alder, køn og geografi.
Nøgleresultater:
Hvad lægger du mest vægt på, når du køber mælk - ud over hvilken type af mælk, du køber (sødmælk, skummetmælk mv.)? Angiv op til tre svar. | Total | Region Hovedstaden | Region Sjælland | Region Syddanmark | Region Midtjylland | Region Nordjylland |
---|---|---|---|---|---|---|
Prisen | 44% | 40% | 45% | 45% | 49% | 41% |
At den er fra Danmark | 43% | 32% | 46% | 52% | 45% | 48% |
At det er friskt | 43% | 44% | 47% | 43% | 44% | 34% |
At det er økologisk | 26% | 34% | 29% | 23% | 23% | 16% |
Dyrevelfærd | 17% | 20% | 13% | 18% | 18% | 13% |
At køerne har gået på græs | 15% | 17% | 7% | 16% | 15% | 21% |
At jeg støtter lokale landmænd | 8% | 6% | 9% | 10% | 5% | 14% |
Virksomheden eller mærket | 4% | 4% | 3% | 3% | 6% | 5% |
Emballagen | 3% | 3% | 4% | 3% | 2% | 0% |
At jeg ved hvilken gård, mælken kommer fra | 2% | 1% | 2% | 3% | 2% | 2% |
Jeg køber aldrig mælk | 3% | 4% | 1% | 1% | 4% | 4% |
Ved ikke | 2% | 2% | 3% | 2% | 1% | 3% |
Hvorfor foretrækker du mælk fra dit eget land frem for udlandet? Angiv gerne flere svar. | Total | Region Hovedstaden | Region Sjælland | Region Syddanmark | Region Midtjylland | Region Nordjylland |
---|---|---|---|---|---|---|
Så støtter jeg Danmarks mælkebønder | 66% | 63% | 64% | 66% | 69% | 70% |
Det er mere frisk | 45% | 48% | 42% | 42% | 49% | 38% |
Det bidrager til økonomisk vækst i mit land | 45% | 45% | 47% | 39% | 47% | 46% |
Fødevaresikkerheden er højere | 35% | 33% | 25% | 43% | 32% | 44% |
Det sikrer en rimelig pris til de lokale mælkebønder | 30% | 27% | 30% | 29% | 30% | 34% |
Køerne bliver behandler bedre | 18% | 17% | 16% | 16% | 18% | 23% |
Det er sundere | 9% | 8% | 5% | 13% | 7% | 10% |
Det er billigere | 8% | 10% | 9% | 9% | 6% | 5% |
Det bidrager til at danne ‘åbne landskaber’ | 6% | 8% | 5% | 4% | 7% | 5% |
Andet | 4% | 5% | 3% | 5% | 4% | 4% |
Ved ikke | 1% | 2% | 2% | 1% | 2% | 0% |
Hvad synes du, at mælkebønder burde prioritere højere i fremtiden? Angiv op til tre svar. | Total | Region Hovedstaden | Region Sjælland | Region Syddanmark | Region Midtjylland | Region Nordjylland |
---|---|---|---|---|---|---|
Dyrevelfærd | 58% | 58% | 61% | 57% | 59% | 52% |
Bedre beskyttelse af miljøet | 43% | 48% | 35% | 45% | 43% | 39% |
Flere økologiske produkter | 37% | 42% | 37% | 31% | 38% | 33% |
Sikre bedre økonomi i landbruget | 30% | 30% | 23% | 34% | 30% | 27% |
Informere befolkningen om landbrug og produktion | 22% | 20% | 24% | 24% | 17% | 32% |
Producere billigere produkter | 13% | 11% | 14% | 13% | 15% | 11% |
Andet | 2% | 2% | 1% | 2% | 2% | 2% |
Ved ikke | 8% | 7% | 12% | 9% | 7% | 10% |
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.