​Ny chef for Arla Sverige

Læs tid
2 min
​Ny chef for Arla Sverige
Publiceret
15 september 2016
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Patrik Hansson bliver ny chef for Arlas svenske forretning fra den 1. november. Han kommer fra en stilling som ansvarlig for Arlas forretning i Sydøstasien. Han overtager chefstolen fra Henri de Sauvage, som forlader Arla for at forfølge nye muligheder eksternt.

I foråret meddelte Henri de Sauvage, at han ville forlade Arla i slutningen af året for at forfølge eksterne muligheder, og der blev iværksat en proces for at finde hans efterfølger. Henri vil dog stadig være tilknyttet Arla som ekstern strategisk rådgiver for at udvikle Arlas Foodservice-forretning i Europa.

”Henri har udført et fremragende stykke arbejde for Arla, både i Sverige og på koncernniveau. Jeg ville gerne have beholdt ham i hans nuværende rolle, men Henri har valgt at søge videre. Derfor glæder det mig meget, at han har indvilliget i fortsat at være tilknyttet Arla og samarbejde med os om at videreudvikle vores Foodservice-forretning i Europa,” siger Peder Tuborgh.

Succesfuld Arla-leder tager over i Sverige
Patrik Hansson har et indgående kendskab til det svenske marked og kender Arlas styrker og udfordringer. Han kom til Arla Sverige i 2011 som ansvarlig for forretningen for ost, smør og frugtdrikke i Sverige. Inden da havde han næsten 20 års erfaring med marketing, salg og økonomi hos internationale producenter af hurtigt omsættelige forbrugsvarer. I 2015 blev Patrik udnævnt til chef for Arlas forretning i Sydøstasien, hvor han har gjort SEA til en af Arlas hurtigst voksende regioner globalt.

“Jeg glæder mig til at vende tilbage til den fantastiske organisation i Sverige og stå i spidsen for den fremtidige udvikling af vores produkter til forbrugere og kunder. Arla er en stor virksomhed, der dog for nylig har været igennem en hård periode. Jeg er sikker på, at vores naturligt sunde produkter sammen med andelsmodellen er opskriften på succes hos fremtidens forbrugere,” fortæller Patrik Hansson.

Peter Giørtz-Carlsen, Executive Vice President for Arlas europæiske aktiviteter, byder Patrik velkommen i hans nye rolle.

”Patrik er en særdeles kompetent leder og stærk inden for markedsføring, og jeg er sikker på, at han kan styrke vores svenske team og udvikle vores fantastiske brands og aktiviteter i dette meget vigtige marked. Han har opnået flotte resultater i sin karriere hos Arla og som erhvervsleder. Han har skarpt fokus på at imødekomme kundernes og forbrugernes behov, og møde vores ejeres forventninger om kommerciel fremgang” siger Peter Giørtz-Carlsen.

Henri de Sauvage fortsætter som strategisk rådgiver for Arlas europæiske organisation for at hjælpe med at opbygge virksomhedens europæiske Foodservice-forretning.

Peter Giørtz-Carlsen ser frem til fortsat at arbejde sammen med Henri og drage fordel af hans kompetencer inden for fødevaresektoren.

Henri vil indtil den 1. december hjælpe med at sikre en gnidningsløs overdragelse til Patrik, hvor det også formaliseres at Reijo Kiskola, chef for Arlas finske forretning, og Jakob Bernhard Knudsen, chef for Arlas danske forretning, refererer direkte til Peter Giørtz-Carlsen.

Der er påbegyndt en proces for at finde Patrik Hanssons efterfølger.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663