Arla vil hjælpe 10.000 børn til bedre madforståelse

Læs tid
5 min
Arla vil hjælpe 10.000 børn til bedre madforståelse
Publiceret
13 september 2017
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arlas Fondens maddannelsestilbud MADlejr til børn i 6. og 7. klasse er så populært i de danske skoler, at 60 procent af klasserne får afslag, fordi der er rift om pladserne. Derfor har Arla Fonden nu sat sig et ambitiøst mål frem mod 2025 om at skabe så mange MADlejre, at 10.000 skoleelever hvert år kan blive klogere på mad, måltider og livsstil og får en bedre madforståelse.

I Helnæs på Fyn ligger landets eneste MADlejr. Det er en lejr, hvor ca. 1600 børn fra 6. og 7. klasse hvert år lærer om mad, måltider, bæredygtighed, sundhed og får en god oplevelse i en hel uge. Børnene smager på nye råvarer, laver maden fra bunden og høster, parterer og tilbereder maden selv.

Tilbuddet er så populært på de danske skoler, at flere tusind børn de sidste tre år har fået afslag på at komme på MADlejr – der er simpelthen ikke pladser nok.

”Derfor har vi sat os et mål om, at vi skal kunne tilbyde 10.000 børn at komme på MADlejr hvert år, og vi har derfor planer om at åbne fem nye MADlejre rundt omkring i landet. Helt konkret arbejder vi på at kunne åbne en ny MADlejr i Højer i Sønderjylland i 2019,” forklarer Arla Fondens direktør Sanne Vinther, der står for MADlejren.

For at nå målet hurtigst muligt om at få 10.000 børn sendt afsted på MADlejr hvert år, har Arla allerede iværksat en række initiativer, der skal hjælpe Arla Fonden med at finansiere det ambitiøse mål. Blandt andet går billetindtægterne fra dette års Arla Food Fest i Kongens Have til at få flere børn på MADlejr, ligesom Arla har iværksat en helt ny prisuddeling – Generation Food Award – hvor landets store fødevarevirksomheder uddeler priser til ildsjæle og gode initiativer, der bidrager til bedre maddannelse blandt børn. Sponsorater fra awardshowet går ligeledes til målet om at få 10.000 børn på MADlejr.

Forsker: Maddannelse handler om involvering og balance
Danskernes madvaner har ændret sig meget igennem de seneste årtier. Færre voksne laver mad fra bunden hver dag, og det har også indflydelse på børnene. Tal fra Coop Analyse viser, at på en gennemsnitlig hverdag er det kun syv procent af de danske børn, der er med i køkkenet for at lave aftensmad.

  • Børn lærer ikke længere om maddannelse hjemme, ligesom madkundskabstimerne i de fleste danske skoler også holder sig til et minimum. Derfor kan vi virkelig se en stor effekt på elevernes holdning til mad, sammenligner man før og efter, de har besøgt MADlejr,” siger forsker Jacob Christensen, der siden 2015 har evalueret, hvad Arlas MADlejr gør ved børneneslæring om mad og måltider.

Evalueringerne, Jakob Christensen står bag, viser, at en meget stor procentdel af børnene blev mere åbne overfor mad, efter de havde været på MADlejr. 67 procent svarede, at de synes, det var sjovt at smage på ny mad, inden de besøgte MADlejr – mens det tal havde rykket sig til 97 efter, at børnene havde været på MADlejr i en uge. Ligesom 68 procent af børnene svarede, at det var sjovt at lave mad før, de besøgte MADlejr, var tallet vokset til 89 procent efter en uge.

  • Vi kan se, at det har enormt stor effekt på børnene og deres indlæring, at de selv deltager aktivt hele tiden frem for, at de bare bliver undervist. De smager på alt, får alt i hænderne, ser hvor maden kommer fra, hvordan man slagter en kylling, og de får visuelt syn for, hvor meget sukker, der for eksempel er i et stykke kage. På den måde forstår børnene processen bedre, og det er målet, at de selv skal tage kritiske, bevidste valg, når de skal vælge, hvilken mad de vil spise,” forklarer Jacob Christensen.

På MADlejr er der nemlig ingen løftede pegefingre eller forbudt mad – for det handler om at lære børnene om balance.

  • De oplevelser og den forståelse for mad, børnene får på MADlejr, sætter sig dybt i dem, og det er vores forhåbning, at de tager den maddannelse med sig videre i livet, så de kan tage ansvar for egen sundhed, siger Sanne Vinther fra Arla Fonden. Arla Fondens forventning er, at der senest i 2025 er i alt fem-seks MADlejre rundt om i landet, så mange flere teenagere får gode oplevelser og erfaringer med råvarer og måltider.

Faktaark
Jacob Christensen forsker i mad og måltidspædagogik ved Dansk Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet og ved Center for Mad, Krop og Læring ved University College Lillebælt. Han har siden 2015 evalueret, hvad MADlejr gør ved elevernes læring om mad og måltider. Evalueringen viser, at eleverne får et højt læringsudbytte på MADlejr, at lejren øger elevernes glæde ved madlavning, og at eleverne får et større smags- og madmod.

756 elever deltog i evalueringen af MADlejr fra d. 3/9 2015 til d. 12/2 2016. Evalueringen viste blandt andet:

  • 67 procent svarede, at de synes, det var sjovt at smage på ny mad inden, de besøgte MADlejr
  • 97 procent svarede, at de synes, det var sjovt at smage på ny mad, efter de havde besøgt MADlejr
  • 68 procent af børnene svarede, at det var sjovt at lave mad, før de besøgte MADlejr
  • 89 procent af børnene svarede, at det var sjovt at lave mad, efter de besøgte MADlejr

Undersøgelse fra Coop Analyse

  • Kun 7% af danske børn hjælper til i køkkenet på en hverdagsaften. Tallet var i 2012 4%
  • Lørdag er den dag på ugen, hvor færrest børn hjælper til i køkkenet
  • Du kan læse hele analysen her:

https://om.coop.dk/coop+analyse/analyser.aspx

Om MADlejr
MADlejr blev startet i 2014 og drives af Arla Fonden. Arla Fonden har en vision om, at man i 2025 skal kunne tilbyde 10.000 børn om året at deltage i MADlejr. Hvert år deltager 1600 6. og 7. klasser i lejren, der ligger på Helnæs på Fyn, hvilket svarer til 70 folkeskoleklasser. Arla Fonden ønsker at være med til at inspirere de danske børn til at interessere sig for mad og madglæde, og på MADlejrskolen har de mulighed for at indgå i et læringsforløb, hvor de inspireres til at finde glæden ved madlavning og opnå øget viden om – og en holdning til - god mad og gode madvaner. MADlejr er utrolig populært, og sidste år fik omkring 60% af ansøgerne til MADlejr afslag.

Arla har søsat en række initiativer for at hjælpe Arla Fonden med at finansiere MADlejr, blandt andet går billetindtægterne fra Arla Food Fest til MADlejr. For at finansiere det ambitiøse mål om at kunne tilbyde deltagelse til 10.000 elever om året, søsætter Arla samtidig et nyt initiativ, Generation Food Award på dette års Arla Food Fest i Kongens Have i København den 25. august. Her hylder Arla Fonden med en prisuddeling ildsjæle blandt børn og voksne, der bidrager til bedre madvaner blandt børn. Sponsorater fra awardshowet går ligeledes til målet om at få 10.000 børn på MADlejr.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663