Her er vinderne af Generation Food Award 2017

Læs tid
3 min
Her er vinderne af Generation Food Award 2017
Publiceret
25 august 2017
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Seks stærke madinitiativer med børn og økologi i fokus er netop blevet hyldet i Kongens Have. Ildsjælene bag initiativerne har nemlig hver vundet en pris ved dette års Generation Food Award 2017, der afholdes af Arla og Copenhagen Cooking & Food Festival. Blandt vinderne er blandt andre youtuberen Rasmus Brohave og Ella’s Kitchen, der laver økologiske madprodukter til børn.

200 af landets mest indflydelsesrige fødevareaktører og 50 skoleelever var fredag aften samlet i Kongens Have i København, da vinderne af Generation Food Award 2017 skulle findes.

Generation Food Award er en ny prisuddeling, der hylder de ildsjæle, der gør en ekstraordinær indsats for at sikre børns madvaner. Flere af landets store fødevareaktører havde sponsoreret en pris, hvor en jury bestående af Timm Vladimir, Claus Meyer, Louisa Lorang og tre skoleelever, der har været på MADlejr, udpegede vinderne.

"Arla vil gerne samle fødevaredanmark om en fælles agenda, så vi sammen kan skabe sundere produkter og gode madvaner. Og opbakningen til Generation Food Award her til aften viser, at de danske spillere på fødevareområdet herhjemme også er interesseret i at sikre innovation, udvikling og involvering, så vi får de bedste betingelser for de næste generationer," siger Jakob Knudsen, der er landedirektør hos Arla.

Og vinderne er …
Der blev uddelt seks priser fredag aften i Kongens Have. Priserne blev både overrakt af voksne – og af børn. Ligesom børnene havde været med til at lave den mad, der blev serveret for de voksne.

Youtuberen Rasmus Brohave løb med prisen, som Arla havde sponsoreret Bedste Digitale Initiativ. Rasmus Brohave inviterer nemlig sine følgere med i køkkenet i serien ”Brohaves Køkken”, hvor han simpelt og med udgangspunkt i sin egen lyst til at lave mad inspirerer hundrede af tusinder børn og unge til at lave mad.

Føtex stod bag prisen Bedste økologiske børneprodukt, som gik til Ella’s Kitchen, der laver økologiske madprodukter til børn uden tilsætningsstoffer.

Danish Crowns pris Gå til gryderne, gik til Fars Køkkenskole, der har taget ansvar og taget initiativ til at få flere børn og unge skal kunne lave mad og have en basisforståelse af råvarer.

I kategorien Økologi for næste generation, der var indstillet af Økologisk landsforening, løb Evald Vestergaard med prisen for sin økologiske ”skolegård”, hvor han inviterer skolebørn indenfor på sin økologiske gård, så praktik og teoretisk undervisning bliver koblet og øger børnenes indlæringsevner.

Copenhagen Cooking uddelte prisen Bedste Innovation. Her løb Børnenes Madhus – et undervisningsforløb for børnene i Københavns Kommune, der lærer skolebørn om råvarer, smag, tilberedning og meget andet omkring mad.

Haver til Maver løb med Arla Fondens pris Bedste læringsforløb. Haver til maver er et læringsforløb, hvor skoleklasser slev får lov til at dyrke deres egne haver, hvor de kommer ud i naturen, lærer om landbrug og råvarer og ud fra de principper laver de simple og sunde måltider.

”Vi har fundet og hyldet de bedste initiativer, der findes her i landet til børn omkring mad. Jeg er meget glad for, at så mange fødevareaktører har valgt at dukke op og så mange har haft lyst til at uddele en pris. Det medvirker til, at vi får mere fokus på mad og børn – og dermed kan forbedre vilkårene får de næste generationer,” siger forklarer Jakob Knudsen.

Fakta om Generation Food Award
Generation Food Award er et nyt initiativ fra Copenhagen Cooking & Food Festival og Arla. Prisuddelingen foregår fredag den 25. august fra kl. 17-21 under årets Arla Food Fest i Kongens Have i København.

Awardshowet er både for børn og voksne og vil hylde de aktører, der har gjort noget særligt i årets løb for at skabe bedre madvaner til næste generation og vil samtidig rejse penge til Arla Fondens arbejde med at etablere MADlejr rundt omkring i Danmark.

Fakta om MADlejr
MADlejr blev startet i 2014 og drives af Arla Fonden. Arla Fonden har en vision om, at man i 2025 skal kunne tilbyde 10.000 børn om året at deltage på MADlejr. Hvert år deltager 1600 skolebørn fra 6. og 7. klasser i lejren, der ligger på Helnæs på Fyn, hvilket svarer til 70 folkeskoleklasser. Arla Fonden ønsker at være med til at inspirere de danske børn til at interessere sig for mad og madglæde, og på MADlejrskolen har de mulighed for at indgå i et læringsforløb, hvor de inspireres til at finde glæden ved madlavning og opnå øget viden om – og en holdning til - god mad og gode madvaner. MADlejr er utrolig populært, og sidste år fik omkring 60% af ansøgerne til MADlejr afslag.

Arla har søsat en række initiativer for at hjælpe Arla Fonden med at finansiere MADlejr, blandt andet går billetindtægterne fra Arla Food Fest til MADlejr samt sponsorater fra Generation Food Award.

Årets vindere, priser og sponsorer

  1. Evald Vestergaards økologiske ”skolegård” vandt prisen for Bedste økologi for næste generation (Økologisk Landsforening)
  2. Ella’s Kitchen vandt prisen for Bedste økologiske børneprodukt (føtex)
  3. Haver til maver vandt prisen for Bedste læringsforløb (Arla Fonden)
  4. Brohaves Køkken vandt prisen for Bedste digitale initiativ (Arla)
  5. Børnenes Madhus vandt prisen for Bedste innovation – breaking The NEW (Copenhagen Cooking)
  6. Fars Køkkenskole vandt prisen Gå til gryderne (Danish Crown)

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663