Is kan blive den næste luksusfødevare
- Læs tid
- 4 min
- Publiceret
- 29 juni 2017
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Kvalitet, gourmet og luksus. Danskerne har fået smag for kvalitetsprodukter lavet på gode, naturlige og rene råvarer. Og vi betaler gerne lidt ekstra, når der skal kræses for familie, venner og gæster. Nu peger nye tendenser peger på, at is kan blive den næste luksusfødevare.
Fødevareluksus har været en stærk trend gennem en årrække med kvalitetskaffe, specialøl, gourmetoste og luksuslakrids som gode eksempler. Det næste i kategorien luksusfødevarer, som står foran sit gennembrud hos danskerne, er is. Men ikke hvilken som helst slag is. Det gælder is, som forener økologi, rene råvarer og god smag.
Landbrug og Fødevarer har undersøgt, hvilke fødevaretendenser der vil slå igennem i 2017. Undersøgelsen viser fire overordnede tendenser:
- Nydelse, smag og gode madoplevelser
- Sundhed i balance
- Rene og naturlige råvarer
- Økologi og bæredygtighed
”Forbrugerne vil i stigende grad have fødevarer, der føles nære og tæt på, og hvor der er håndværk og tradition bag produkterne. Derfor ser vi, at nicheprodukter med godt håndværk hitter i øjeblikket. Når det gælder is, søger forbrugerne efter produkter, der smager og føles som om, man selv kunne have lavet den. Isen skal derfor både smage godt, og forbrugeren skal føle sig tryg ved håndværket og isens indhold,” fortæller Nina Preus, forbrugersociolog hos Landbrug og Fødevarer.
Ny økologisk flødeis fra Arla møder de nye forbrugertrends
Arla holder nøje med aktuelle fødevaretendenser i arbejdet med at udvikle nye produkter. Her genkender man også den stigende efterspørgsel efter kvalitetsis. Det fik Arla til at lave en omfattende undersøgelse af danskernes isvaner blandt mere end 3.000 forbrugere.
Undersøgelsen viser, at hele 80 procent af danskerne foretrækker flødeis. Den peger også på, at der er behov for et større udvalg af kvalitetsis på markedet. Danskerne fremhæver, at de ønsker sig mere naturlig is med gode ingredienser af høj kvalitet. Derfor har det landmandsejede mejeri netop lanceret Arla ØKO Flødeis, som er er baseret på dansk fløde og få, enkle råvarer.
”Vi genkender i høj grad de samme tendenser, som Landbrug for Fødevarer har identificeret. Kvalitetsis passer godt med disse fødevaretendenserne, hvor nydelse, smag, og naturlige, økologiske råvarer er i fokus. Samtidig er danskerne blevet mindre fedtforskrækkede og søger mod fløde, fuldfede oste og smør,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark. Han fortsætter:
”Et af de steder, hvor der for alvor har været mangel på økologi og kvalitet er på ismarkedet. Derfor har vi udviklet Arla ØKO Flødeis. Isen er både tilpasset de generelle forbrugertendenser samt danskernes isvaner og ønsker for fremtidens ismarked. Med vores nye økologiske flødeis imødekommer vi forbrugernes efterspørgsel efter et økologisk og velsmagende luksusprodukt til et prisniveau, hvor alle kan være med,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.
Fakta om Arlas undersøgelse af danskerne isvaner
Arla står bag en undersøgelse af danskernes isvaner, forhold til is og ønsker til ismarkedet foretaget af Epinion i 2016. Undersøgelsen er foretaget blandt 3.082 repræsentativt udvalgte danskere, der havde købt is inden for de seneste 12 måneder.
- De fleste danskere spiser is mindst én gang om måneden – hele året rundt.
- Isforbruget topper om sommeren, hvor hele 59 procent af danskerne spiser is mindst én gang om ugen.
- 80 procent af danskerne foretrækker flødeis.
- Otte og af ti danskere køber som regel deres is i supermarkedet.
- Syv ud af ti danskere spiser is som dessert derhjemme.
- Når danskerne bliver spurgt, hvad de kunne tænke sig mere af på ismarkedet, fremhæver de mere naturlig is med gode ingredienser af høj kvalitet.
Fakta om Landbrug og Fødevarers analyse af fødevaretendenser for 2017:
- Nydelse, smag og gode madoplevelser: At nyde mad af god kvalitet er en trend, der har bidt sig fast – og som tidligere er set i forhold til fx kaffe, øl og lakrids. For nogen handler det om selv at bruge egne evner til at lave maden, mens andre går mere op i smagen og oplevelsen. Det gælder både smagsoplevelser på fx restauranter og produkter, man selv køber som fx kvalitets-take away, der vinder frem.
- Sundhed i balance: Gennem de senere år har vi set en mindre fedtforskrækkelse end tidligere, og i det hele taget er et mere holistisk syn på sundhed på vej frem. Fx mener 65 % af danskerne, at det er sundere at spise naturligt fedt end lightprodukter. Nydelse – også af mad med høj fedtprocent – kan sagtens gå hånd i hånd med en sund livsstil. Faktisk siger 31 % af de danske forbrugere, at sundhed handler mere om livskvalitet og nydelse end slankekure og motion. Det handler om balance, og om måske at spise lidt mindre mængde, men til gengæld produkter af højere kvalitet.
- Rene og naturlige råvarer: Nydelse og sundhed i balance harmonerer godt med et stigende fokus på rene og naturlige råvarer, og produkter, der er mere ’back to basics’, og hvor antallet af ingredienser holdes på et minimum.
- Økologi og bæredygtighed: Endelig er økologi fortsat en stærk tendens. Fx køber flere end hver tredje danske forbruger ofte eller altid økologi. Økologi er endnu ikke slået helt igennem i forbrugernes bevidsthed, når det gælder is, men det kunne være lige på trapperne.
Fakta om Arla ØKO Flødeis
- Arla ØKO Flødeis er baseret på økologiske ingredienser og bærer det røde Ø-mærke.
- Isen kommer i tre smagsvarianter: Vanilje, chokolade og solbær.
- Isen er produceret i Danmark og er baseret på dansk fløde fra danske Arla-gårde.
- Isen indeholder kun få, enkle råvarer, som giver isen en ren smag. Isen er rørt med æggeblommer og har et højt indhold af fløde, som giver en naturlig og cremet konsistens.
- Isen sælges i 800 ml. emballage og koster DKK 41, 95 i supermarkederne.
- Arla ØKO Flødeis forhandles i butikskæderne Føtex, Bilka og Meny.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.