Arla nytænker mælkekategorien med ny produktserie

Læs tid
3 min
Arla nytænker mælkekategorien med ny produktserie
Publiceret
19 februar 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

MLK er navnet på den seneste innovation fra Arla. Bag akronymet gemmer sig en mælkedrik, der består af økologisk minimælk, økologisk rørsukker og naturlige aromaer fra blandt andet hindbær og jordbær.** I udlandet har ”flavored milk” været et produkt på hylderne i årevis, og ambitionen med den danske produktserie er at udfordre kategorien og at få fat i de danskere, der ellers ikke bryder sig om smagen af mælk.**

Arla arbejder løbende på at udvikle nye, spændende produkter, der passer ind i danskernes hverdag. Andelsmejeriet har nu lanceret den nye produktserie MLK, der er en mælkedrik, som består af 99 pct. økologisk minimælk – heraf 0,1 pct. naturlige aromaer fra karamel, hindbær og jordbær – og 1 pct. økologisk rørsukker.

Produktet bevæger sig tæt op af Arlas kerneprodukt, men er alligevel ny af sin art i mælkekategorien. Og det har været tanken fra start:

”Vores klare ambition er at gå forrest i mælkekategorien ved at forny os med udgangspunkt i forbrugernes behov og ønsker. Derfor er innovation et nøgleord hos Arla, og vi arbejder løbende med, hvordan vi kan skabe nye produkter med mælken som det naturlige omdrejningspunkt,” fortæller Jakob B. Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.

MLK er 100 pct. økologisk med minimælk som hovedingrediens – og der er hverken tilsat kunstige sødestoffer eller farvestoffer.

”MLK indeholder alle mælkens gode egenskaber som calcium og protein, men med mindre sukker og færre kalorier sammenlignet med andre alternativer. MLK er tænkt til de nysgerrige forbrugere, der har lyst til at prøve noget nyt, og til dem, der måske ikke bryder sig om smagen af mælk.”

Flavored milk nu også i Danmark

I udlandet er ”flavored milk” et velkendt produkt, og nu er turen så kommet til det danske marked. En del af Arlas 2020-strategi er nemlig at innovere nye mælkedrikke for at gribe de forretningsmuligheder, der ligger i at tilbyde et produkt, der indeholder alle de naturlige ingredienser og næringsstoffer vi kender fra mælken, til endnu flere.

“Vores erfaringer fra udlandet peger på, at der er et uforløst potentiale i at tænke mælk som mere end bare mælk. MLK er et eksempel på, hvordan vi ser flavored milk ind i en dansk kontekst. Økologi, naturlige aromaer og et minimum af tilsat sukker har været vores ledestjerne. Vi har samtidig hældt MLK på dåse for at gøre det let for forbrugerne at tage det med på farten – og dermed gøre det nemmere at træffe det sundere valg, når det skal gå lidt hurtigt,” siger Jakob B. Knudsen.

Endnu flere på MADlejr

For hver dåse MLK Arla sælger, går der 10 øre til Arla Fondens MADlejr for 6. og 7. klasser.

”Vi vil gerne inspirere børn og unge til gode og sunde madvaner. Derfor er det naturligt at give en del af salget fra MLK til Arla Fondens MADlejr, så vi kan lære endnu flere børn og unge om smage og råvarer, og hvordan de bliver rustet til at træffe et balanceret valg,” slutter Jakob B. Knudsen.

Fakta om MLK

  • MLK er en ny serie af mælkedrikke med smag. MLK består af 99 pct. økologisk minimælk – heraf 0,1 pct. naturlige aromaer – og 1 pct. tilsat økologisk rørsukker. MLK indeholder ingen kunstige sødemidler og farvestoffer.
  • I første omgang består serien af to smagsvarianter: MLK jordbær/hindbær og MLK karamel. Serien udvides med flere smagsvarianter i løbet af 2018.
  • MLK er hældt på dåse, så den er nem at have med på farten og beholder den gode smag – selv ved stuetemperatur. Dåserne er lavet af 100 pct. genanvendeligt metal.
  • For hver solgte dåse MLK går 10 ører til Arla Fondens MADlejr for 6. og 7. klasser.
  • Vejledende udsalgspris for MLK er 7 kroner per dåse.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663