Arla Unika vil indtage Sverige

Læs tid
2 min
Arla Unika vil indtage Sverige
Publiceret
08 oktober 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Efter solid succes skal svenskerne nu smage danske oste i verdensklasse, når luksusbrandet Arla Unika går ind i Sverige. Ønsket er at bringe innovationen videre til den anden side af sundet, og på længere sigt: ud i hele verden

Arla Unika er navnet på Arlas ambitiøse projekt om at løfte mejeri til gastronomisk verdensklasse. Efter en etableringsfase går det nu så godt for Arla Unika, at Arla er klar til at rykke prestigeprojektet over sundet og etablere en bredere nordisk markedsposition. I første omgang på det svenske marked.

Arla Unikas indtog i Sverige skal ses i lyset af, at Arla Unika har fået fodfæste i Danmark og gennem en årrække har vist, at Danmark er leveringsdygtig i at fremstille luksusoste på højde med traditionelle ostenationer som Frankrig og Italien. Unikke oste, der tilfører verden noget nyt.

Alex Racoveanu, direktør i Arla Unika,siger om forventningerne til det svenske indtog:

”Målet for Arla Unika er i dag, som det var i 2002, at vi vil løfte mejeri til gastronomisk verdensklasse i samarbejde med toppen af gastronomien. Derfor er forventninger til omsætning på kort sigt i Sverige ikke at vækste vildt og hurtigt, men at få etableret et godt samarbejde med toppen af gastronomien i Sverige. Vi vil vokse som vi har gjort i Danmark: Stabilt og roligt. Men på længere sigt vil vi levere lige så meget i Sverige som i Danmark.”

Det er derfor ikke en ensidig jagt på vækst, der er det springende punkt. Det er ønsket om at fortsætte den læringsrejse, som Arla Unika begyndte på for mange år siden, og dele den opfindsomhed og innovation, der har fundet sted indenfor dansk mejeriproduktion, med toppen af svensk gastronomi. Derudover indleder Arla Unika et tæt samarbejde med de specialiserede svenske mejerier, så Arla Unika også styrkes med deres kompetencer.

På længere siger er perspektivet større end Sverige. Det er ambitionen, at Arla Unika indenfor fem år kommer ud i 3-5 markeder mere.”Hos Arla Unika er det naturligt for os, at vi ønsker at komme bredt ud. Som stolte forældre vil vi gerne vise vores ostebørn frem og styrke vores fortsatte læringsrejse. Det sker hverken i dag eller i morgen, men Sverige er første skridt, og så må vi se hvornår, vi er klar til at tage næste skridt” siger Alex Racoveanu.

Unika performance i DK

  • Unika har tre produktserier Unika X, Arla Unika og Essens fra Arla Unika.

  • Vækstmålet i Danmark er 15-25 procent årligt.

  • Det er den gastronomiske friskvareserie Essens fra Arla Unika der driver mest vækst. Den voksede sidste år med godt 50 procent.

Arlas læringsrejse – Arla Unika

I 2002 gik flere danske kokke i medierne og stillede Arla spørgsmålet: ”Hvor er mangfoldigheden og den unikke smag i jeres produkter?”

I første omgang forstod Arla ikke helt kritikken. For er det ikke en kvalitet, når man får den samme smag hver gang? Er det ikke det, der kendetegner en mærkevare?

Kokkene fastholdt kritikken. Vi lyttede og med afsæt i det ny nordiske køkken påbegyndte vi en læringsrejse med kokkene. Det blev startskuddet for Arla Unika.

Arla Unikas produkter er udviklet i samarbejde med passionerede mejerister, eksperimenterende produktudviklere, dygtige kokke og nytænkende iværksættere. Det er i det samarbejde, vi finder inspiration og kompetencer til at udvikle nyskabende mejeriprodukter på højeste gastronomiske niveau.

Sammen får vi ideerne, fejler os frem, bliver inspireret og prøver igen og igen. Indtil vi har skabt et Unika.

Formålet for Arla Unika er i dag, som det var i 2002, da vores læringsrejse startede. Vi vil løfte mejeri til gastronomisk verdensklasse i samarbejde med toppen af gastronomien.

Vi kalder vores mission for Nye Højder.

www.arlaunika.dk

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663