Pressemeddelelse

Arlas mælkekasseindsamling fylder to år – nu går donation til MADlejr

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Arla fortsætter indsamlingen af de tusindvis af grønne mælkekasser, der hvert år forsvinder fra produktionen. Mere end 100.000 mælkekasser er allerede kommet retur fra danskerne, men der findes mange flere i hele Danmark. For hver indsamlet mælkekasse donerer Arla 5 kr. til Arla Fondens MADlejr, der underviser danske 6. og 7. klasses elever i sund mad og bæredygtighed.

Stabler af grønne mælkekasser ved bagindgangen, og mælkekasser brugt til opbevaring af legetøj og madvarer er et velkendt syn på både daginstitutioner, skoler og genbrugsstationer landet over. De mange mælkekasser i bybilledet gør det nødvendigt for Arla at producere 300.000 nye mælkekasser hvert år alene som erstatning for dem, der forsvinder ud i det ganske land.

Det koster både miljøet og Arlas landmænd dyrt, når mælkekasserne ikke returneres til deres rette ejermænd. Dertil kommer, at mælkekasserne ikke er sikre at lege med for børn i landets institutioner og skoler.

Arla iværksatte derfor i 2016 en stor kampagne for at få mælkekasserne hjem igen. Og det har båret frugt. Danskerne har nemlig indsamlet mere end 100.000 grønne mælkekasser med hjælp fra bl.a. børnehaver og genbrugsstationer landet over.

Derfor fortsætter indsamlingen nu. Den eneste forskel er, at pengene for de indsamlede kasser fremover går til Arla Fonden, som står bag projektet MADlejr – en lejrskole, hvor 6. og 7. klasses elever bliver undervist i råvarer, sundhed og bæredygtighed og lærer at lave mad fra bunden. For hver indsamlet mælkekasse donerer Arla fem kroner til Arla Fonden.

”Det har topprioritet for Arla at være med til at grundlægge sunde madvaner hos den næste generation. Det er derfor oplagt at støtte Arla Fonden med ekstra midler til MADlejr, så endnu flere børn og unge kan blive rustet til gode madvaner og maddannelse. Samtidig arbejder vi ambitiøst på at mindske vores aftryk på klimaet, og donationen fra mælkekasseindsamlingen til MADlejr forener de to målsætninger på bedste vis,” siger Jakob B. Knudsen, der er direktør i Arla Danmark.

Uge 44 bliver mælkekasseuge
I uge 44 kan Arlas mælkekasseindsamling fejre toårsdag. Fremadrettet bliver netop uge 44 markeret som Arlas faste mælkekasseuge, hvor der sættes fokus på indsamlingen, og resultaterne gøres op.

Når der gøres status over de foreløbige resultater, er der god grund til fejring. De 100.000 indsamlede mælkekasser svarer nemlig til 120.000 kg ren plastik. Det betyder, at Arla kan reducere CO2-udledningen med 300 tons, fordi plastikken kan genanvendes. Besparelsen svarer til at køre jorden rundt 33 gange i en almindelig personbil.

Men selvom indsamlingen har opnået flotte resultater, er der stadig flere mælkekasser at komme efter. Derfor fortsætter indsamlingen af mælkekasser, og Arla opfordrer danskerne til at støtte op om indsamlingen.

”Vi er utroligt glade for den store indsats, danskerne har vist de sidste to år. Vi håber, at mange fortsat vil hjælpe til med at få samlet flest mulige kasser ind. Til gengæld gør vi hos Arla en ihærdig indsats for at gøre mælkekasserne grønnere i fremtiden, så de udelukkende produceres af genanvendeligt plast. Det vil bidrage med CO2-reduktion på 40 procent pr. kasse,” siger Jakob B. Knudsen.

Om mælkekasseindsamlingen

  • 300.000 mælkekasser forsvinder hvert år fra Arlas distribution. Arla må derfor producere 300.000 nye mælkekasser årligt alene som erstatning for dem, der forsvinder ud i det ganske land.
  • Produktionen af nye mælkekasser til at erstatte de forsvundne koster hvert år Arlas ejere, landmændene, 8 millioner kroner.
  • Mælkekasserne hober sig primært op i daginstitutioner, hos købmænd og på genbrugsstationer, hvor de bruges til opbevaring og leg.
  • En systematisk indsamling af mælkekasser vil betyde, at kassernes levetid som netop mælkekasser bliver forlænget fra de nuværende 3 år til 20 år.
  • Mælkekasseindsamlingen er stadig i gang, og Arla opfordrer fortsat via informationsbreve til grossister, købmænd og daginstitutioner til, at mælkekasserne leveres tilbage.
  • Fremover donerer Arla 5 kr. per indsamlet mælkekasse til Arla Fondens aktiviteter for børn og unge i MADlejr. Arla Fondens MADlejre for elever i 6. og 7. klasse fokuserer nemlig på at gøre det sjovt at lave mad og ruste deltagerne til at have en klar holdning til, hvad de spiser.
  • Arlas målsætning er, at alle mælkekasser skal produceres af 100 procent genanvendeligt plast, så snart Arla kan skaffe nok at denne type plast. En mælkekasse lavet af genanvendeligt plast kan reducere CO2-udledningen med 40 procent pr. kasse.
  • Uge 44 er markeret som mælkekasseuge, hvor der hvert år sættes fokus på indsamlingen og gøres status på resultaterne.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 11.200 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®, Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPressechef

Download Billeder & Videoer