Danskerne om bæredygtighed: Det er vores ansvar

Læs tid
4 min
Danskerne om bæredygtighed: Det er vores ansvar
Publiceret
15 juni 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Danskerne er optaget af bæredygtighed. Og flertallet mener, at det er forbrugernes ansvar at sikre en grøn udvikling. Men samtidig med, at bæredygtighed fylder i bevidstheden, aner danskerne grundlæggende ikke, hvordan de vælger en bæredygtig livsstil til. Det viser en ny undersøgelse fra Arla.

Størstedelen af danskerne vil gerne leve bæredygtigt, viser en ny undersøgelse fra Arla, der kortlægger danskernes viden om bæredygtighed og adfærd i dagligdagen. Men samtidig er danskerne også i vildrede over, hvordan det egentlig kan lade sig gøre i praksis. Mens vi ivrigt sorterer skrald og smider tøjet til genbrug, siger mere end seks ud af ti danskere nemlig også, de ikke ved, hvad der egentlig er bæredygtigt eller ej.

”Bæredygtighed fylder meget i forbrugernes bevidsthed. Og vi oplever også en stigende interesse i produkter, som forbindes med bæredygtighed som fx økologi. Men samtidig kan vi også se, at der hersker en forvirring blandt forbrugerne om, hvad bæredygtighed egentlig indebærer. Og jeg kan reelt godt forstå det, for bæredygtighed er en meget kompleks størrelse, der rækker langt bredere end en diskussion om konventionel eller økologisk mælk,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

Det synspunkt bakkes op af Anne Glad, der er ekspert i forbrugeradfærd:

”Bæredygtighedsdagsordenen er ny, og folk er stadig forvirrede. Hvad betyder bæredygtighed i praksis? Det fremgår klart af resultaterne af undersøgelsen, at folk ikke ved, hvad de skal gøre,” siger Anne Glad og tilføjer, at danskernes opfattelse af begrebet ’bæredygtighed’ er snæver:

”Vi fokuserer primært på klima og miljø, men det omfatter jo også arbejdsvilkår og andre områder, der ikke er foldet ud overhovedet.”

Bæredygtighed starter hos virksomhederne
Mere end hver tredje dansker mener, at det er forbrugerne selv, der har det primære ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling. Men den er Arlas landedirektør ikke helt enig i:

”Det er positivt at forbrugerne vil leve bæredygtigt, men hvis de for alvor skal gøre en forskel, ligger der først og fremmest et stort ansvar hos virksomhederne. Det er vores opgave at gøre det let for danskerne at træffe bæredygtige valg. Dels ved at gøre værdikæden og produkterne mere bæredygtige. Og dels ved at hjælpe forbrugerne med information og vejledning til, hvordan de træffer grønne valg i supermarkederne og i hjemmet,” siger Jakob B. Knudsen og uddyber:

”I Arla har vi et klart mål om, at vores udledning af CO2 i 2020 skal være reduceret med en fjerdedel i forhold til 2005. Vi har i lang årrække arbejdet på at gøre virksomheden grønnere fra gård til butik. Eksempelvis ved at lave klimatjek på gårdene, øge brug af biogas på mejerierne, og minimere madspild ved at donere overskydende mejeriprodukter til Fødevarebanken samt at styrke indsamlingen og genanvendelsen af mælkekasser.”

Fakta om undersøgelsen
I forbindelse med Folkemødet 2018 har Arla har gennemført en undersøgelse om danskernes viden og holdning til bæredygtighed samt egen adfærd i forbindelse med at leve bæredygtigt. Undersøgelsen er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel blandt 1.000 danskere mellem 18 og 75 år i maj 2018.

Resultaterne må ikke viderebringes uden henvisning til Arla.

Forbrugernes viden om og holdning til bæredygtighed

  • 76 procent af danskerne går op i at leve bæredygtigt.
  • 64 procent af danskerne mener, at det er svært at finde ud af, hvad der er bæredygtigt.
  • Kun 32 procent af danskerne føler sig velinformerede om, hvad bæredygtighed er.
  • 37 procent af forbrugerne mener, at de har det primære ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling. 30 procent mener, at ansvaret ligger hos politikerne, og 19 procent mener at ansvaret ligger hos virksomhederne.
  • Top fem over, hvad danskerne forbinder med bæredygtighed:
  • 1.Øge genanvendelse: 87 procent
  • 2.Bruge grøn energi: 87 procent
  • 3.Undgå forurening af naturen: 85 procent
  • 4.Reducere madspild: 83 procent
  • 5.Reducere udledningen af drivhusgasser (fx CO2): 81 procent

Forbrugernes adfærd i forbindelse med bæredygtighed

  • 36 procent af danskerne har gjort en stor indsats for at leve bæredygtigt.
  • Top fem over ting, som danskerne gør for at bidrage til et bæredygtigt samfund:
  • 1.Jeg sorterer mit affald: 71 procent
  • 2.Jeg afleverer mit tøj til genbrug: 62 procent
  • 3.Jeg har reduceret mit strømforbrug markant: 37 procent
  • 4.Jeg køber økologisk: 37 procent
  • 5.Jeg har reduceret mit vandforbrug markant: 30 procent
  • 65 procent af danskerne ønsker at blive mere bæredygtige.
  • Top fem over ting, som danskerne ønsker at gøre mere af i fremtiden for at bidrage til et bæredygtigt samfund:
  • 1.Sortere mit affald: 46 procent
  • 2.Undlade at bruge plastik: 37 procent
  • 3.Bruge grøn strøm 34 procent
  • 4.Aflevere mit tøj til genbrug: 31 procent
  • 5.Købe økologisk: 29 procent

Fem bæredygtighedstyper

På baggrund af undersøgelsen har Arla inddelt befolkningen i fem typer.

Praktikeren: Flertallet af danskerne – 40 procent – er praktikere, når det handler om bæredygtighed. Praktikeren anerkender, at bæredygtighed er vigtigt og vil gerne handle. Til gengæld har de begrænset kendskab til området og deres handlemuligheder. Praktikeren findes i hele landet blandt alle aldersgrupper.

Aktivisten: Hver femte dansker er aktivist. Aktivisten lever og ånder for bæredygtighed og mener, at det er den enkeltes ansvar at leve bæredygtigt – og det kan ikke vente til i morgen. Aktivisten findes især blandt unge og er repræsenteret af flere kvinder end mænd.

Skeptikeren: 12 procent af danskerne er skeptikere. Skeptikeren køber ikke ind på bæredygtighedsdagsordenen. De findes især blandt midaldrende mænd i alderen 36-55 år, og de fleste bor i Nordjylland.

Realisten: 18 procent af danskerne er realister. Realisten ved meget om bæredygtighed og mener, at det først og fremmest er en politisk opgave at handle på de udfordringer, samfundet står overfor. De er oftest midaldrende mænd og findes kun sjældent blandt unge danskere.

Blufferen: Blufferen udgør 10 procent af den danske befolkning og findes især blandt danskere +50 år. Blufferen mener selv, at de ved meget om bæredygtighed, men har i realiteten meget lidt kendskab til området.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663