Sådan ser det danske øko-landkort ud
- Læs tid
- 3 min
- Publiceret
- 24 maj 2018
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Tidligere var økologi mest et københavnerfænomen, men sådan er det ikke længere. De jyske byer haler ind, og i dag vækster økologi i alle landets regioner. Faktisk bruger hver eneste dansker i gennemsnit mere end 2.000 kroner på økologi om året. Det gør Danmark til verdensmester i økologi, da mere end 10 procent af Danmarks samlede fødevaresalg er økologisk. Det er især mejeriprodukter, frugt og grønt, som danskerne putter i indkøbskurven.
Økologiske fødevarer bliver mere og mere populære hos danskerne. Salget af økologi er steget med 15 procent siden 2015, og det forventes, at væksten fortsætter. I 2016 blev der i Danmark solgt økologiske madvarer for 11,8 mia. kr. Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit bruger 2.060 kroner om året på økologi.
Hvor det tidligere især var københavnerne og nordsjællænderne, der købte økologi, har tendensen nu bredt sig. Nye tal viser, at økologi vinder popularitet i både Jylland, Fyn og Sjælland. Faktisk er salget af økologiske mejeriprodukter steget med 10-12 procent i alle landets regioner fra 2016 til 2017.
”Madtendenser starter ofte i de store byer og blandt de unge, og så spreder den sig langsomt til resten af befolkningen. Det har været tilfældet med økologi i Danmark. Københavnerne tog de økologiske fødevarer til sig først, men nu er jyderne og fynboerne i den grad kommet med på bølgen. I dag køber danskere i alle landets regioner økologisk. Det kan vi tydeligt mærke hos Arla, hvor der er en voksende efterspørgsel på vores økologiske produkter,” siger Ditte Søndergaard, ansvarlig for økokategorien i Arla.
Selvom Jylland og Fyn er hoppet med på økobølgen, er der stadig store forskelle mellem regionerne. København har fortsat førertrøjen som den region, der køber flest øko-varer. 12 procent af de fødevarer, som sælges i København, er nemlig økologiske. Det samme gør sig kun gældende for syv procent af fødevarerne i Nordjylland, Syddanmark og på Sjælland.
Vi køber flest økologiske mejeriprodukter, frugt og grønt
Danskerne vælger primært deres økologiske varer fra supermarkedets grøntsagsafdeling og i køledisken. Det er særligt frugt, grønt og mejeriprodukter, der ryger i indkøbskurvene. 29 procent af den totale omsætning af økologiske fødevarer stammer nemlig fra frugt og grønt, mens mejeriprodukter udgør 25 procent.
”Det er især mejeriprodukter, frugt og grøntsager, som danskerne prioriterer at købe økologisk. En af årsagerne er, at man i en årrække har kunnet købe økologiske varianter i netop de kategorier. I dag er sortimentet for øko-varer udvidet markant, og du kan købe alt fra økologisk vin til økologisk tøj og hudpleje,” siger Ditte Søndergaard og tilføjer:
”Tallene bekræfter også idéen om den såkaldte økotrappe. Vi ved fra markedsundersøgelser, at mælk ofte er indgangen til, at danskere begynder at købe økologiske madvarer. Vi ser derfor, at hvis en forbruger køber én økologisk vare, er det mælk. Hvis de køber to, er det mælk og æg, og hvis forbrugeren køber tre, er det mælk, æg og en grøntsag. Det stemmer fint overens med tallene og bekræfter, at danskerne prioriterer økologiske mejeriprodukter højest.”
Fakta om økologi i Danmark
Salget af økologiske produkter er steget med 15 procent siden 2015
Økologiske produkter udgør mere end 10 procent af det samlede fødevaresalg i Danmarks detailhandel. Det gør Danmark til det i verden land, hvor forbrugerne køber flest økologiske fødevarer.
29 procent af den totale omsætning af økologiske fødevarer stammer fra frugt og grønt, mens 25 procent stammer fra mejeriprodukter. 21 procent stammer fra øvrige madkategorier, mens 12 procent stammer fra ris, brød, mel og gryn. Kød, pålæg og fisk står fra syv procent, mens æg alene står for seks procent.
Økologi er ikke længere en niche forbeholdt visse danske landsdele. Alle regioner oplever i gennemsnit vækst i økologisalget af mejeriprodukter på 10-12 procent.
Sådan fordeler øko-salget sig i de danske regioner:
- I København er 12 procent af alle solgte fødevarer økologiske
- I Nordjylland er syv procent af alle solgte fødevarer økologiske
- I Midtjylland er ni procent af alle solgte fødevarer økologiske
- I Syddanmark er syv procent af alle solgte fødevarer økologiske
- På Sjælland er syv procent af alle solgte fødevarer økologiske
Kilde: Arla, Danmarks Statistik og Økologisk Landsforening
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.