Unge lever mere bæredygtigt end deres forældre

Læs tid
3 min
Unge lever mere bæredygtigt end deres forældre
Publiceret
06 september 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Din alder har betydning for hvor bæredygtigt, du lever, viser ny undersøgelse. Mens halvdelen af unge mellem 18 og 35 år gør en stor indsats for at leve bæredygtigt, gælder det samme kun for under en tredjedel af deres forældre. Millennials har potentiale til at gøre fremtidens verden mere bæredygtig, lyder det fra forbrugerekspert.

Unge køber bæredygtigt, fravælger bil og køber brugt. De såkaldte Millennials – danskere født mellem 1980 og 2000 – er den mest bæredygtige aldersgruppe i Danmark. Faktisk slår de deres forældre med længder. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Arla gennem Epinions Danmarkspanel. Halvdelen af de unge svarer, at de har gjort en stor indsats for at leve bæredygtigt. Det samme vurderer kun en tredjedel af deres forældre, den såkaldte Generation X.

At det er de unge som går forrest, når det kommer til bæredygtighed, overrasker ikke forbrugerekspert Anne Glad:

”Mens Generation X er vokset op med en frygt for atomkrig, er Millennials vokset op med en frygt for klimakrise. Bæredygtighed er derfor en stor del af de unges sociale bevidsthed. De tager ansvar og forsøger at leve et bæredygtigt liv med den viden og de redskaber, de har. Derfor bliver det også Millennials, der kommer til at gøre den største indsats for at gøre verden mere bæredygtig i fremtiden,” siger Anne Glad.

Millennials ønske om at leve bæredygtigt kan ses på de valg, de tager i dagligdagen. Og her bliver forskellen mellem de unge og deres forældre for alvor tydelig. Hver syvende af de unge har besluttet sig for at skrotte bilen som transportmiddel mod kun hver fjortende af deres forældre. Et flertal af de unge har også fokus på at spise bæredygtigt, købe brugt frem for nyt og skue op for grøn strøm.

Millennials handler ind med grønne motiver
Millenials købsmønstre er også præget af bæredygtighed, når de køber ind i supermarkedet eller shopper på nettet. Faktisk svarer hver tredje af de 18-35-årige, at de har fravalgt produkter, fordi de ikke var tilstrækkeligt bæredygtige. Det samme gælder kun for 20 pct. af danskere i Generation X.

Hos Arla er man meget opmærksomme på det momentum bæredygtighed har i befolkningen fortæller Jakob Knudsen, landedirektør i Arla.

”Den bæredygtige forbruger er uden tvivl kommet for at blive. Det er en mulighed, som vi virksomheder skal gribe. Og det stiller krav til danske virksomheder, for vi skal selvfølgelig påtage os et ansvar i den sammenhæng. Når flere og flere danskere ønsker at leve bæredygtigt, så er det vores opgave at gøre det så let som muligt at træffe bæredygtige valg,” siger han og pointerer, at det eksempelvis handler om at oplyse forbrugerne om hvilke valg, som er grønne.

”Hele 64 procent af danskerne svarer i undersøgelsen, at de synes, det er svært at finde ud af, hvad der er bæredygtigt. Og det er ikke så overraskende. For hvilken kaffe er den mest bæredygtige? Og er plastikposer mere bæredygtige end stofposer? Det er vores ansvar at hjælpe forbrugerne med mere information om vores produkter,” siger han og peger på mærkningsordninger og mere information på produkter som en del af løsningen.

Fakta om undersøgelse og nøgletal
Befolkningsundersøgelsen er gennemført af Radius på vegne af Arla for at undersøge danskernes holdning til bæredygtighed.

Analysen baserer sig på 989 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 23. – 29. maj 2018.

Nøgletal

  • 36 procent af danskerne har gjort en stor indsats for at leve bæredygtigt. Det gælder for 47 procent af de unge mellem 18 og 35 år. For 30 pct. af de 36-55-årige. Og for 31 pct. af de ældre over 56 år.

  • 65 procent af danskerne ønsker at blive mere bæredygtige. Det gælder for 75 procent af de unge mellem 18 og 35 år. Og for 61. pct af de 36-55-årige samt de ældre over 56 år.

  • 24 procent af danskerne har fravalgt produkter, som de mener ikke er tilstrækkeligt bæredygtige. Det gælder for 32 procent af de 18-35-årige. For 20 pct. af de 36-55-årge. Og for 21 pct. af de ældre over 56 år.

  • 43 procent af danskerne er villige til at betale mere for produkter, de opfatter som bæredygtige. Det gælder for 49 procent af de 18-35-årige. For 36 pct. af de 35-55-årige og for 44 pct. af ældre over 56 år.

  • 58 procent af danskerne bruger mærkningsordninger til at navigere efter bæredygtige produkter. Det gælder for 70 procent af de 18-35-årige. For 49 pct. af de 36-55-årige. Og for 56 pct. af de ældre over 56 år.

  • Top fem over ting, som danskerne (på tværs af aldersgrupper) ønsker at gøre mere af i fremtiden for at bidrage til et bæredygtigt samfund:

    • Sortere mit affald: 46 procent
    • Undlade at bruge plastik: 37 procent
    • Bruge grøn strøm 34 procent
    • Aflevere mit tøj til genbrug: 31 procent
    • Købe økologisk: 29 procent

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663