Danskerne har indsamlet mere end 2,4 mio. plastiklåg til genanvendelse

Læs tid
2 min
Danskerne har indsamlet mere end 2,4 mio. plastiklåg til genanvendelse
Publiceret
15 februar 2019
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Siden 2015 har danskerne indsamlet plastiklåg fra Arlas mælkekartoner, så de kan genanvendes til gavn for miljøet. Nu har Arla talt plastiklågene op, og i 2018 blev der indsamlet 438.000 plastiklåg. Dermed når indsamlingen et samlet resultat på hele 2.460.296 plastiklåg. Og det tal bliver endnu højere i 2019, hvor startskuddet til indsamlingen lyder netop nu.

På blot fire år er der indsamlet mere end 2,4 millioner plastiklåg fra Arlas mælkekartoner. Sådan lyder resultatet af Arla og Bilkas samarbejde, der for fjerde år i træk viser, at danskerne i den grad bekymrer sig om miljøet og gerne vil bidrage med en indsats. Plastiklågene er produceret af 100 procent biobaseret plast, der er lavet af CO2-neutrale biomaterialer som fx sukkerrør. Det betyder, at mælkelågene kan blive genanvendt igen og igen – eksempelvis til Arlas grønne mælkekasser.

I 2018 har den danske befolkning bidraget til Brug Låget-indsamlingen ved at indlevere hele 438.000 plastiklåg fra Arlas mælkekartoner til Bilkas hypermarkeder over hele landet. Gennem indsamlingen støtter Bilka og Arla Danmarks Naturfredningsforening og deres arbejde for at sætte fokus på, at plastaffald er en ressource, som kan og skal genanvendes. De mange indleverede låg er ifølge Bilkas marketingchef Tore Nederland et tegn på vores alles lyst til at gøre noget godt for miljøet, hvis vi får en hjælpende hånd til hvordan.

”Vi er virkelig imponerede over kundernes indsats. Det er et overvældende resultat, at der er indsamlet knap 2,5 mio. plastiklåg, og vi er glade for den store opbakning til indsamlingen. Det er super dejligt at opleve, at forbrugerne også anvender Bilka til at aflevere deres affald til genanvendelse for miljøets skyld,” siger marketingchef Tore Nederland, der glæder sig over, at indsamlingen fortsætter i 2019.

Forbrugerne har en afgørende rolle i miljøinitiativer
Hos Arla står bæredygtighedsinitiativer på toppen af dagsordenen. Og her er bæredygtig og genanvendelig emballage et vigtigt led i at reducere andelsmejeriets miljøbelastning. Det er dog ikke muligt at gennemføre indsamlinger som Brug Låget uden danskernes store hjælp og opbakning.

”Det er fantastisk at se, at så mange støtter op om indsamlingen år efter år. Vi arbejder hårdt for at blive endnu bedre til at passe på miljøet, og netop genanvendelse af plastik er et vigtigt skridt på vejen. Indsamlingen af de 2,4 mio. plastiklåg betyder, at vi kan genanvende den bioplast, som vores plastiklåg er lavet af. Lågene bliver blandt andet genanvendt til at producere de velkendte, grønne mælkekasser,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark og tilføjer:

”Genanvendelse af emballage kan kun lade sig gøre med danskernes hjælp. Vi vil derfor gerne sige stort tak til alle dem, der har indleveret deres låg fra mælkekartonerne. Det betyder, at vi gennem initiativer som Brug Låget, i fællesskab med den danske befolkning kan arbejde for en grønnere fremtid.”

Indsamlingen fortsætter i 2019
Hvis du også vil deltage i indsamlingen af plastiklåg, får du nu chancen. Indsatsen fortsætter nemlig i 2019, hvor den løber fra den 1. februar til den 31. marts. Plastiklåg fra Arlas mælkekartoner kan indleveres i Bilkas hypermarkeder over hele landet, og der er samtidig mulighed for at vinde et gavekort på 1.000 kr. til Bilka, hvis du bidrager til indsamlingen. Jo flere låg du indleverer, jo større chance har du for at vinde – og samtidig hjælper du til at mindske plastaffaldet.

I 2018 var det de besøgende i Bilka i Tilst, der indleverede flest plastiklåg. Hele 48.000 låg blev indleveret i Tilst, mens Skalborg, Herning, Kolding og Esbjerg fulgte lige i hælene som de hypermarkeder, der blev indleveret flest plastiklåg hos.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663