Pressemeddelelse

Økologi hitter i de danske storkøkkener

Arla.Web.Core.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Økologiske fødevarer er populære blandt danskerne, og nu slår økologien for alvor også igennem i de danske storkøkkener. Fra 2016 til 2018 voksede Arlas salg af økologiske mejeriprodukter til danske storkøkkener med 22 pct. Og det er især storkøkkener på efterskoler, hospitaler og i børnehaver, som bruger langt mere økologi i maden end tidligere. Hos Arla glæder man sig over væksten og roser populær mærkningsordning.

Spiser du på hospitalets cafe eller i kantinen på din skole, så er der stor sandsynlighed for, at måltidet er økologisk. Det viser helt nye tal fra Arla. Fra 2016 til 2018 er andelen af økologiske mejeriprodukter leveret af Arla til danske storkøkkener nemlig vokset med hele 22 pct.

”Vi mærker absolut en øget efterspørgsel på økologiske produkter fra kantiner, cafeer og restauranter landet over. Hvis de professionelle køkkener skal arbejde økologisk, så er de afhængige af økologiske varianter af de produkter, de skal bruge i dagligdagen. Derfor betragter vi også udviklingen som et tegn på, at vi lykkes med at honorere det behov,” siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Skoler og børnehaver er i front
De offentlige storkøkkener er især blevet flittige aftagere af økologiske fødevarer de senere år. Køkkenerne på blandt andet efterskoler, hospitaler og børnehaver køber kun en femtedel af alle føde- og drikkevarer, der sælges til danske storkøkkener. Alligevel står de for næsten halvdelen af salget af de økologiske føde- og drikkevarer, der sælges til storkøkkenerne. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

”Både offentlige og private storkøkkener har fået øjnene op for økologi. Men kigger vi på den samlede andel af økologiske varer i danske storkøkkenerne uanset produktkategori, kan vi se, at de offentlige storkøkkener foreløbigt har et økologisk forspring i forhold til de private,” siger Jakob B. Knudsen.

Populær mærkningsordning har styrket økologien
Ifølge Arla har danskernes generelle begejstring for økologi påvirket storkøkkenernes indkøbsvaner. Men også en populær, økologisk mærkningsordning har bidraget til den økologiske bølge, mener Jakob B. Knudsen:

”Det Økologiske Spisemærke har over et årti givet køkkener på cafeer såvel som hospitaler et incitament til at skifte produkterne på lageret ud med økologiske varianter. Det er en mulighed, som rigtig mange benytter sig af, fordi det dels sender et positivt signal til de spisende, men også fordi de på den måde er med til at gøre en forskel,” siger Jakob B. Knudsen.

Det Økologiske Spisemærke er en gratis, statskontrolleret mærkningsordning for spisesteder. Mærket viser, hvor stor en del af spisestedets føde- og drikkevarer, der er økologiske. Over 2.700 spisesteder over hele landet kan i dag bryste sig af at bære mærket.

Fakta

  • Arla har fra 2016 til 2018 øget sit salg af økologiske mejeriprodukter til danske storkøkkener med 22 procent. Storkøkkener går også under navnet foodservice, og kategorien dækker kantiner, restauranter, cafeer m.m.
  • Selvom de offentlige storkøkkener kun står for 21 procent af det samlede salg af føde- og drikkevarer til foodservice, så er deres andel af salget af økologiske føde- og drikkevarer på hele 44 procent.
  • Ifølge tilgængelige oplysninger fra Fødevarestyrelsen bærer 2.714 danske spisesteder Det Økologiske Spisemærke.

Kilde: Arla og Danmarks Statistik

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 10.300 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPR-chef, Arla Danmark