Pressemeddelelse

Vi kender ikke vores nationalost

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Danmark er en osteelskende nation. Omkring 14 kilo. Så meget ost spiser hver dansker i gennemsnit i løbet af et år, og særligt én ostetype har vundet danskernes hjerter. Vi spiser nemlig ca. 5 kilo Danbo-ost om året, og ni ud af 10 danske hjem har en Danbo-ost liggende i køleskabet. Men alligevel aner vi ikke, hvad Danbo-ost egentligt er.

Fødevarestyrelsen kalderDanbo-osten for Danmarks nationalost. Og det er ikke uden grund. For helt nye markedsdata fra Arla viser, at 37 procent af al den ost, der spises i Danmark, er Danbo-oste. Og vi spiser meget ost. Nærmere bestemt spiser hver voksne dansker omkring 14 kilo ost om året, og Danbo-osten udgør omkring 5 kilo af den mængde, viser de nye tal.

Danbo-osten spises af de fleste danskere, og i løbet af et år har hele ni ud af 10 danske hjem en Danbo-ost liggende i køleskabet. Det betyder, at der hvert år ryger hele 24 millioner kilo Danbo-ost i de danske maver.

Men det paradoksale er, at de færreste danskere ved, hvad en Danbo-ost egentlig er. I en ny undersøgelse har Arla spurgt en række danskere om, hvad der kendetegner en Danbo-ost. Ingen kunne give det rigtige svar.

”Det er overraskende, at danskerne ikke ved, hvad en Danbo-ost er. For tallene taler deres tydelige sprog: Danbo-osten er danskernes yndlingsost, og det er den ostetype, som vi spiser mest. Men vi kan se i vores undersøgelser, at danskerne har svært ved at skelne mellem, om Danbo er et brand, en ostetype, en placering i Danmark eller noget helt fjerde,” siger Marianne Forsingdal, der er Brand Manager for Arlas ostekategori.

I 2017 tilføjede EU Danbo-osten til en helt særlig osteliga. Danbo-osten fik nemlig det prestigefyldte lokale kvalitetsmærke BGB, der placerer osten i samme liga som italienske Parmigiano Reggiano, franske Emmental de Savoie og danske Danablu. Det betyder, at Danbo-osten nu blandt andet kun må produceres i Danmark med dansk mælk.

Kend din nationalost
Danbo-osten er den klassiske gule skæreost, som mange spiser på brød til morgenmad eller på knækbrød som eftermiddagssnack. Riberhus er det måske mest kendte brand, der laver Danbo-oste. Osten er blevet lavet i Danmark fra slutningen af forrige århundrede, og den fik Danbo-navnet i 1952.

I dag bliver osten produceret af en række mejerier i Danmark med forskellige lagringsgrader. Til et kilo færdig Danbo-ost skal der bruges omkring 10 liter mælk. Og så er Danbo-osten laktosefri, som de fleste andre skæreoste.

”Danbo-osten er danskernes klare favorit, og det kan vi også mærke hos Arla. Vi oplever en stigende efterspørgsel på særligt økologiske ostevarianter, som fx steg med 41 procent sidste år, og derfor har vi naturligvis også en økologisk Riberhus Danbo-ost i vores sortiment, ” siger Marianne Forsingdal.

Facts om Danbo:

  • 88 procent af alle danskere har købt Danbo-oste det seneste år
  • I gennemsnit køber hver dansker Danbo-oste ca. 14 gange om året
  • Danskerne spiste sidste år omkring 66 millioner kilo ost, heraf var 24 millioner kilo Danbo-ost
  • Det svarer til ca. 14 kilo ost per voksne dansker, heraf omkring 5 kilo Danbo-ost

Kilde: Arla 

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 10.300 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager