Dobbelt op på flødesalget i december

Læs tid
2 min
Dobbelt op på flødesalget i december
Publiceret
01 december 2020
Kontaktpersoner:
Skrevet af

December rimer på julehygge, traditioner og god mad, og fællesnævneren for julegodterne er, at mange af dem indeholder piskefløde. Det gælder alt fra risalamande og bagværk til tarteletter og brun sovs. Derfor sprænger Karolines Køkkens flødesalg kurven i december, hvor vi danskere køber dobbelt så meget piskefløde sammenlignet med resten af året.

Kalenderen siger i dag 1. december. Og efter et noget anderledes år hvor vores rutiner er blevet udfordrede, er december måned kærkommen med alle de traditioner, der kendetegner den danske juletid. Udover julekalender, nisser og julemusik hører der sig også den helt særlige julemad til, når vi samles til julefrokoster, adventshygge og juleaften. Mad, der skal have den helt rigtige smag af jul. Og det er piskefløden blandt andet med til at sikre.

Risalamande, pebernødder, tarteletter og brun sovs er blandt de julelækkerier, som får danskerne til at smide mere end 6,4 millioner halvliters kartoner fløde i indkøbskurven i december. Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit indtager mere end en halv liter piskefløde. Det viser salgstal fra Nielsen på vegne af Karolines Køkken.

”Julen er den højtid på året, som er omgærdet af flest traditioner, og lige præcis i år tror jeg, at mange danskere ser ekstra meget frem til at kunne samles med deres nærmeste til hyggelige stunder med god mad. Her er piskefløden en uundværlig ingrediens til at skabe julens genkendelige smagsoplevelser,” siger Tove Færch, der er leder af Karolines Køkken gennem 27 år.

Udfordr dine gæster med ny julemad

Ifølge Tove Færch er det helt naturligt, at vi danskere sætter pris på, at maden er præcis som den plejer juleaften. Men vi skal ikke være bange for at udfordre vores traditioner en gang i mellem, mener Tove Færch:

”Vi kan sagtens være mere modige i juletiden og give vores julemad et mere moderne touch uden at ændre fuldstændigt på traditionerne. På den måde bliver vi ikke mødt af det helt samme julefrokostbord alle weekender i december,” siger Tove Færch. Hun tilføjer:

”Vi kan faktisk se i vores tal, at danskerne allerede har kastet sig ud i en ny juledessert. Julecheesecaken er nemlig ny i toppen af listen over populære opskrifter. Den udviklede vi i 2016, og det er dejligt at se, at danskerne har taget så godt imod den og rusket lidt op i traditionerne – om end det tager tid at ændre vaner. Du kan fx også peppe den traditionelle risalamande op med mandelkrokant og marinerede appelsiner i stedet for kirsebærsovsen.”

Risalamande topper fortsat flødelisten – men en ny julefavorit er i top 5

Der er ikke nogen tvivl om, at risalamande er julens mest populære dessert. Alene i Karolines Køkkens database søger danskerne efter risalamande knap en kvart million gange i løbet af december. Den næstmest søgte opskrift er pebernødder med 42.000 søgninger. Det er efterfulgt af pandekager – den mest søgte opskrift året rundt – og julecheesecake, som altså er ny på danskernes jule-top-fem.

”Risalamande er en sand juleklassiker, og den stryger ind på førstepladsen over danskernes opskriftssøgninger år efter år. Da risalamande er en relativt simpel dessert, er mit bedste tip til en god risalamande at være rundhåndet med både piskefløde, vanilje og mandler,” siger Tove Færch.

Fakta om fløde og julens populære opskrifter

Figuren viser, hvor mange tusinde liter piskefløde der bliver solgt per fire uger. Ref.nr. 02433431. Kilde: Nielsen ScanTrack, Dagligvarehandelen inkl. Hard Discount, Piskefløde, Volumesalg i liter, 40 4-ugentlige perioder, W44 2020 (Copyright © Nielsen).

Top 5 over opskrifter med fløde i december
1.Risalamande 227.458 søgninger
2.Pebernødder 42.487 søgninger
3.Pandekager 41.814 søgninger
4.Julecheesecake 35.741 søgninger
5.Kartoffelsuppe med porrer 28.033 søgninger

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663