Pressemeddelelse

Salget af laktosefrie mejeriprodukter er steget med 24 pct. det seneste år: Nu udvider Arla serien af laktosefri produkter

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Flere og flere danskere vælger laktosefri produkter i køledisken. Hos Arla har man det seneste år oplevet en stigning i salget af laktosefri mejeriprodukter med hele 24 pct. Og nu udvider mejerikoncernen serien med en laktosefri kærnemælk, som skal bidrage til, at den laktosefri kategori fortsat vokser i 2020.

Arla oplever stor efterspørgsel på laktosefri mejeriprodukter. Faktisk er salget af laktosefri produkter steget med hele 24 pct. det seneste år. Og efterspørgslen kommer både fra danskere, der er intolerante overfor laktose, og fra danskere som gerne vil leve et liv uden laktose.

Den store efterspørgsel har de seneste år fået Arla til at udvide laktosefri-serien med en lang række produkter lige fra mælk til flødeost og smør. Og nu er andelsmejeriet klar med en laktosefri kærnemælk, der rammer supermarkederne i denne uge. Det bringer serien op på i alt 25 laktosefri produkter.

”Vi oplever en stor interesse for produkter uden laktose. Derfor har vi de seneste år udvidet kategorien med en række produkter, der passer ind i danskernes hverdag. Det er dog fortsat mælk og yoghurt, som dominerer. De udgør hele 90 pct. af kategorien,” siger Marianne Forsingdal, der er ansvarlig for den laktosefri kategori hos Arla og fortsætter:

”Netop derfor udvider vi nu serien med endnu en mælkevariant – nemlig kærnemælken, som flere forbrugere har efterspurgt. Den nye laktosefri kærnemælk giver danskerne endnu flere muligheder i en laktosefri kost og kan fx bruges i en hjemmelavet koldskål eller kærnemælkshorn.”

Arla forventer yderligere vækst i 2020

Det er kun 3-6 pct. af den danske befolkning, som er laktoseintolerante, men lysten til at købe laktosefri fødevarer spænder bredere. Faktisk oplever Arla også interesse for de laktosefri mejeriprodukter blandt danskere, som ikke er intolerante, men som ønsker at leve et liv uden laktose.

”Vi har de seneste 5-6 år set, hvordan den laktosefri trend har fået tag i danskerne – også blandt dem, som ikke er laktoseintolerante. Vi satser derfor på en bred målgruppe med vores laktosefri serie, så den tiltaler alle de forbrugere, som er interesserede i produkter, som er fri for laktose,” siger Marianne Forsingdal.

Den brede målgruppe får også Arla til at have ambitiøse forventninger til den laktosefri kategori i 2020:

”Det er vores klare forventning, at den laktosefri kategori ikke har toppet endnu. Derfor har vi en klar målsætning om, at Arlas salg af laktosefri produkter stiger yderligere i 2020. Og det skal den nye kærnemælk bidrage til,” siger Marianne Forsingdal.

De sidste 12 måneder er der ca. blevet solgt 11.000 tons laktosefri mælk i Danmark.

Fakta: Sådan bliver laktosefri mælk til

Laktosefri mælk er mælk, hvor det naturlige mælkesukker (laktose) er blevet spaltet og delvist bortfiltreret. Mælken indeholder de samme næringsstoffer som almindelig komælk.

Arla laver laktosefri mælk ved at sende mælken gennem et filter, der filtrerer ca. 40 procent af laktosen bort, mens alle andre næringsstoffer bevares. Laktosefri mælk er altså stadig rig på calcium (kalk), protein, vitamin b2, vitamin 12, kalium, fosfor og jod. Bagefter tilsættes mælken laktase, som er det enzym, som laktoseintolerante mangler. Laktase bruges til at spalte den resterende laktose i mælken.

Processen betyder også, at der er færre kulhydrater i den laktosefri mælk, og det gør kalorieindholdet en smule lavere set i forhold til almindelig mælk.

Laktosefri mælk smager stort set som almindelig mælk.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer