Hvert andet barn finder inspiration til madlavning på de sociale medier
- Læs tid
- 4 min
- Publiceret
- 31 august 2022
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
25 procent af børn og unge deler madbilleder med vennerne på de sociale medier. Det viser en ny rapport fra Arla Fonden. Men de er ikke kun interesserede i at dele billeder af deres egen mad. Børnene bliver i den grad også inspireret den anden vej. Faktisk svarer 51 procent, at de får inspiration til retter gennem sociale medier. Det gør SoMe til den næststørste mad-inspirationskilde for børn og unge.
Det vrimler med billeder af avocadomadder, hjemmelavede tacos og smukke kager på de sociale medier. Og det er slet ikke så underligt, at madbillederne dukker op i vores feed. Mad er nemlig blevet populært indhold på de sociale medier blandt børn og unge.
I en ny, stor analyse har Arla Fonden for første gang i Danmark undersøgt børn og unges forhold til mad på de sociale medier. Det har de gjort ved at spørge 1.000 børn i alderen 11 til 14 år.
Her svarer hver fjerde, at de deler madbilleder eller madvideoer på sociale medier, fx på Snapchat eller i en story på Instagram. Derudover svarer 51 procent, at sociale medier inspirerer dem til nye retter. Til sammenligning svarer 55 procent, at deres forældre inspirerer dem.
Tallene overrasker Sanne Vinther positivt. Hun er direktør for Arla Fonden:
”Det er fantastisk, at så mange børn har lyst til at dele madbilleder på sociale medier. Det vidner om, at de er stolte af det, de har på tallerkenen, og at mad er en lige så naturlig del af deres hverdag som det at gå til håndbold eller lave dansevideoer med vennerne,” siger Sanne Vinther og fortsætter:
”Men jeg havde ikke forventet, at de sociale medier var en næsten lige så stor inspirationskilde til madlavning som forældrene. Jeg tror dog, at det kan vise sig at være en rigtig god kombination”.
Pigerne deler mest mad på sociale medier
Der er stor forskel på kønnene, når det kommer til madvaner på nettet. Det viser årets BUM-analyse, hvor 35 procent af pigerne svarer, at de deler madbilleder på sociale medier, mens det kun gælder for hver tiende dreng.
Jonas Ravn, der er seniorrådgiver i Center for digital pædagogik, forklarer blandt andet dette med, at piger i højere grad er på medier som TikTok og Instagram. Her sørger algoritmerne for, at pigerne ser det samme som deres veninder. Veninder som generelt søger mere på sundhed, motion og mad, end drengene.
”Pigerne følger en masse mennesker på fx Instagram, som agiterer for sundhed og bæredygtighed, og som generelt bruger et stærkt æstetiserende udtryk. De deler det, der ser sundt og godt ud,” siger Jonas Ravn.
Pigernes interesse for sund mad kommer også til udtryk i BUM-analysen. Kun halvt så mange drenge som piger fortæller, at de bruger sociale medier til at finde inspiration til sund mad. Og det er her, forældrenes bidrag er helt afgørende, mener Sanne Vinther.
”Der er et kæmpe potentiale i den inspiration, børnene finder på de sociale medier. Men det er vigtigt, at forældre og børn taler sammen om det, de møder på nettet. Pigerne skal vide, at det er okay, at ikke alle retter er lige smukke på tallerkenen. Og det er vigtigt, at drengene får masser af inspiration til at spise sundt og varieret i hjemmet, når det ikke er det, de som oftest søger frem på Instagram,” siger hun.
Udvalgte tal fra Arla Fondens BUM-undersøgelse:
Sociale medier
- 25 procent af børn og unge deler madbilleder med vennerne på de sociale medier, som fx Instagram og Snapchat. Det gælder for 35 procent af pigerne og 11 procent af drengene.
- 51 procent af børn og unge svarer, at sociale medier inspirerer dem til nye retter.
- 55 procent af børn og voksne får inspiration til nye retter fra deres forældre.
- Dobbelt så mange piger som drenge finder inspiration til sund mad via sociale medier.
Om rapporten: Børn, Unge og Mad 2022
Børn, unge og Mad er en årlig tilbagevendende analyse, der skal være med til at skabe madglæde og bæredygtige madvaner i den næste generation og dermed også bidrage til at fremme Arla Fondens formål.
Arla Fonden driver to MADlejrskoler og har via de flere tusinde danske skoleelever, der hvert år besøger de to madlejre, en helt unik adgang til en gruppe, som ellers kan være svære at få i tale.
Ved at spørge ind til madlavning, madmod, måltidssituation i hjemmet og klimatænkning i maden, får vi et helt enestående billede af de unge tanker, følelser og erfaringer med mad. Den adgang til at give børn og unge en stemme findes ingen steder i dag, og materialet giver et enestående indblik i de unges madkultur.
Det vil Arla Fonden gerne bruge til at skabe værdi for de unge, familier, skoler, forskere og øvrige stakeholdere på området. Det vil give inspiration til indsatsen for at fremme almen maddannelse og sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge.
Hele rapporten kan læses på www.bornungeogmad.dk.
Om Arla Fonden og MADlejr
Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fonden. Arla Fonden kan ikke søges, da midlerne bruges til at drive MADlejr på Helnæs på Sydfyn og den nye MADlejr i Højer med fokus på madkultur og maddannelse for skoleelever fra 6. og 7. klasser fra hele landet.
MADlejr er et nøje tilrettelagt forløb, der er bygget op over tre faser, hvor elever og lærere bliver involveret fra start til slut – med en helt særlig lejrskole som omdrejningspunktet. Før en MADlejr sættes emnerne mad, sundhed og natur på skoleskemaet. Under MADlejr arbejder eleverne med måltidet, råvarer, sundhed og bæredygtighed gennem en lang række forskellige aktiviteter. Og efter MADlejr skal klassen arbejde videre med temaerne, bl.a. via en udfordring, som de får med sig fra opholdet.
Læs mere om Arla Fonden og MADlejr på www.arlafonden.dk og www.madlejr.dk.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.