Arla lancerer Arla® Skyr og Arla® Protein i et ambitiøst forsøg på at udvide på det franske marked
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 11 december 2023
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Mejerikoncernen Arla har indgået en langsigtet partnerskabsaftale med den franske distributør Solinest om at lancere de to mærker på det franske detailmarked.
De franske forbrugere kan se frem til at nyde to nye mærker, når de handler mejeriprodukter. Arla® Skyr og Arla® Protein er nu lanceret på det franske detailmarked som et resultat af et partnerskab mellem Arla Foods og Solinest. Indtoget på et af Europas største mejerimarkeder sker i kølvandet på øget forbrugerinteresse for den funktionelle, sundhedsrelaterede mejerikategori.
"Vi har haft stor succes med Arla® Skyr og Arla® Protein på andre europæiske markeder, så det giver kun mening at opgradere vores salg af mærkevarer i Frankrig og accelerere vores strategiske tilstedeværelse i landet. Samarbejdet med en partner af Solinests anseelse er afgørende, og jeg ser frem til et succesfuldt partnerskab", siger Peter Giørtz-Carlsen, Executive Vice President og chef for Arlas europæiske forretning.
I forbindelse med partnerskabet udtaler Bertrand Jacoberger, administrerende direktør i Solinest:
"Vi er stolte over at være blevet valgt som partner af Arla Foods til opbygge nye succeshistorier i Frankrig. Ved at tilføje to nye og stærke mærker til vores portefølje inden for en kategori, som vi ved, at forbrugerne er interesserede i, øger vi vores relevans og evne til at imødekomme forbrugernes behov".
Aftalen indebærer, at Arla Foods producerer produkterne på dets mejerier i Nordeuropa, og at Solinest bruger via dets omfattende salgsstyrke distribuerer dem i Frankrig, hvor de dækker 99 procent af detailhandelen.
Proteinkategorien er i vækst
Efterspørgslen efter mejeriprodukter med højt proteinindhold er stigende, da forbrugerne søger ernæringsmæssig støtte til en aktiv livsstil. På tværs af markeder og underkategorier er kategorien i ekstremt høj vækst og stiger med 15-20 procent om året. Det samme gør sig gældende i Frankrig, hvor efterspørgslen efter mejeriprodukter med funktionelle sundhedsfordele vokser med 20 procent årligt.
"Vi ser, at detailhandlere i mange markeder fokuserer mere på kategorien med højt proteinindhold ved at lave dedikerede proteinsektioner og give mere plads på hylderne. Og vi ved, at kategorien appellerer til en bred gruppe af forbrugere med forskellige behov, så vi forventer, at væksten og forbrugerinteressen fortsætter med at stige", siger Peter Giørtz-Carlsen.
Arla® Protein har oplevet en vækstrate på over 50 procent sammenlignet med sidste år, og den samlede omsætning forventes at overstige 100 millioner euro i 2023.
Stort potentiale på et yderst konkurrencepræget marked
Arla Foods har været aktiv i Frankrig i mere end 20 år, og selvom det er hjemlandet for giganter som Lactalis og Danone, har Arla klaret sig godt. Omsætningen i 2022 var 42 millioner euro, og med det nye partnerskab på plads sætter andelsselskabet fart på en ambitiøs vækstbane.
"Vi har to fantastiske og velafprøvede mærker, der er relevante for forbrugertrenden, vi ser i Frankrig og mange andre markeder i Europa. Ja, konkurrencen inden for mejerikategorien er hård i Frankrig, men jeg tror på, at vi har den nødvendige produktionsekspertise og forbrugerindsigt til at lykkes - især nu hvor vi kan samarbejde med Solinest og drage fordel af deres erfaring og stærke position på markedet", siger Peter Giørtz-Carlsen.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.