Ny satsning på plantemarkedet: Arla udvider plantebaseret portefølje

Læs tid
4 min
Ny satsning på plantemarkedet: Arla udvider plantebaseret portefølje
Publiceret
11 marts 2024
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Vækstpotentialet for plantebaserede produkter er stort, vurderer Jakob Bernhard Knudsen, som er direktør for Arla JÖRĐ International. Derfor udvider Arla nu brandet med ny produktportefølje og en udrulning af Arla JÖRĐ i to nye markeder. Væksten forventes især at komme fra de nye markeder og et øget fokus på foodservice.

Syrnede havreprodukter med mysli, kaffe med havredrik og havregryn med havredrik på. Plantebaserede produkter er en naturlig del af mange danskeres liv, og hver femte dansker spiser eller drikker plantebaserede produkter mindst én gang om ugen. Det viser en befolkningsundersøgelse udarbejdet for Arla. Og nu er Arla klar til at løfte sløret for en ambitiøs udvidelse af deres plantesatsning JÖRĐ.

Plantesatsningens første fire leveår handlede om at innovere, teste og finde fodfæste. Det har de nu, og brandet er derfor klar med en helt ny satsning, der fremover gør planteprodukterne til en del af Arlas brandportefølje under navnet Arla JÖRĐ. Satsningen tæller seks produkter i Danmark, der som noget nyt er beriget med vitaminer og fibre. Og en udrulning af Arla JÖRĐ i to nye markeder, Sverige og Holland.

Ifølge Jakob Bernhard Knudsen, som er direktør for Arla JÖRĐ International, er plantemarkedet en vigtig prioritering for Arla Foods.

”Det er helt afgørende, at vi er til stede i et marked, der rummer et stort vækstpotentiale, og som samtidig imødekommer forbrugernes efterspørgsel på flere muligheder til hverdagens måltider,” siger Jakob Bernhard Knudsen og fortsætter:

”Vi ved, at forbrugerne er glade for at kunne veksle mellem mejeriprodukter og plantebaserede produkter. Så vi skal selvfølgelig kunne tilbyde dem begge dele ud fra den viden og erfaring, vi har med fødevareproduktion.”

De nye produkter er beriget med vitaminer og fibre

Det er netop Arlas store ekspertise og innovationskraft inden for fødevareproduktion, der har været motor for udviklingen af de nye produkter. Som noget helt nyt er alle Arla JÖRĐs produkter nemlig blevet beriget med fibre og D- og B-vitamin.

Berigelsen skyldes blandt andet, at danskerne vægter sundhed og smag højest, når de tyr til de plantebaserede produkter. Det viser Arla JÖRĐs undersøgelser.

”Sundhed fylder i stigende grad i forbrugernes bevidsthed, og et af vores vigtigste mål i Arla er at hjælpe folk med at spise godt. Derfor har næring haft et helt særligt fokus i det innovationsarbejde, Arla JÖRĐs nye produkter er baseret på. Og så har smag som altid været en nøgleingrediens i produktudviklingen,” siger Jakob Bernhard Knudsen.

Den nye produktlinje, som kommer på hylderne i Danmark fra uge 11, består af en relancering af fire velkendte produkter, der fremover vil være beriget med vitaminer og fibre samt to helt nye produkter; Et naturel syrnet havreprodukt og en Barista-variant.

Vækstpotentiale i foodservicesektoren

Arla forventer især at se en vækst i salget fra de nye markeder, Holland og Sverige. Og så udgør storkøkkenerne i kantiner, restauranter og caféer et uforløst potentiale for Arla JÖRĐ, vurderer Jakob Bernhard Knudsen, som har store forventninger til salget af særligt ét produkt.

”Vi ved, at vores foodservicekunder værdsætter at kunne handle alt hos én leverandør. Derfor har vi glædet os meget til at kunne tilbyde dem en endnu bredere pallette af valgmuligheder inden for plantebaserede produkter,” siger Jakob Bernhard Knudsen og fortsætter:

”Jeg forventer især at se en varm velkomst til Arla JÖRĐ Barista, som er blevet testet og udviklet i samarbejde med dygtige baristaer. Det har sikret os præcis den smag og konsistens, der giver kunderne en udsøgt kaffeoplevelse”.

Fakta om den nye Arla JÖRĐ produktportefølje

  • JÖRĐ-brandet blev lanceret i 2020 og relanceres nu som en del af Arla-brandet under navnet: Arla JÖRĐ. Med relanceringen følger en ny, beriget produktportefølje bestående af seks produkter.

  • Sortimentet består af følgende produkter:

    • En helt ny, langtidsholdbar barista-variant: Arla JÖRĐ Oat Barista
    • Et helt nyt syrnet havreprodukt: Arla JÖRĐ syrnet havreprodukt naturel
    • En ny, beriget version af den langtidsholdbare drik: Arla JÖRĐ Havredrik
    • En ny, beriget version af den kølede drik: Arla JÖRĐ Havredrik
    • To nye, berigede versioner af de syrnede havreprodukter: Arla JÖRĐ syrnet havreprodukt jordbær og Arla JÖRĐ syrnet havreprodukt vanilje
  • De nye Arla JÖRĐ-produkter er beriget med næringsstoffer. Helt konkret er drikkene og de syrnede havreprodukter beriget med fiber, D-vitamin og B-vitaminet folsyre. Derudover indeholder de syrnede havreprodukter også protein fra hestebønner.

  • Berigede fødevarer er produkter, der har fået tilsat næringsstoffer for at øge den ernæringsmæssige værdi. Da berigede produkter ikke må kaldes økologiske, ændres råvarerne fra økologiske til konventionelle, og økologimærket forsvinder fra Arla JÖRĐs produkter.

  • De nye produkter kommer på hylderne i Danmark fra uge 11 og rulles ud på tværs af detailkæderne i ugerne derefter

  • Arla JÖRĐ lanceres i Sverige fra uge 7 og i Holland fra uge 8.

Nøgletal fra befolkningsundersøgelse

  • 1 ud af 5 (19%) af danskerne svarer, at de benytter plantebaserede alternativer til mejeriprodukter minimum én gang om ugen
  • 20 procent af de danskere, der indimellem benytter plantebaserede produkter, svarer, at smagen er den primæreårsag til, at de sommetider vælger det. Lige så mange danskere (20%) svarer, at den primære årsag er de sundhedsmæssige aspekter

Om befolkningsundersøgelsen

Analysen baserer sig på 1000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Nordstats panel i perioden den 21. maj til den 25. august 2023. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663