
Hos Arla tror vi på, at mad giver læring til livet. Mad er meget mere, end bare noget vi spiser, for at blive mætte. Mad er socialt samvær, mad er sansning, fællesskab og læring. Madfærdigheder kan gøre en forskel i vores liv.
Hvorfor er det vigtigt at kunne lave mad?
“Madfærdigheder er en af de mest oversete, men kritiske livsfærdigheder,” siger direktør for Arla Fonden, Sanne Vinther. Det hænger nemlig tæt sammen med sunde vaner, trivsel, sociale færdigheder og større forståelse for miljøet.
Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere. 42% af danske børn og unge mener, at de ikke kan koge et æg (Arla Fonden, 2024). En ud af tre danskere bruger mindre end et kvarter på at lave aftensmad på en typisk aften (Madkulturen, 2022). Og antallet af hjemmelavede måltider er faldet med 11% over fem år (Madkulturen, 2022).
Det drastiske fald i vores madfærdigheder betyder, at vi både som individer og samfund står overfor en række udfordringer.
”Forskning viser, at manglende viden om mad har negative konsekvenser for vores sundhed og klimaet, og at en meget vigtig del af vores socialisering som mennesker foregår omkring maden. Både når vi laver maden og lærer om råvarerne og deres betydning, men også når vi efterfølgende er samlet om at spise. Derfor er det et reelt problem, at markant færre børn lærer at lave mad,” siger landedirektør for Arla Danmark, Henrik Lilballe Hansen.
Arla vil løfte danskernes madfærdigheder
Som Danmarks største fødevarevirksomhed har og tager Arla et ansvar for at styrke danskernes madfærdigheder. Gennem vores budskab "Mad giver læring til livet" vil vi i endnu højere gradbidrage til samtaler og debat om sundhed, fællesskab og bæredygtighed, og skabe platform for viden, midler og inspiration.
Derfor er dette mere end bare en kampagne; det er en bevægelse, der understreger, hvordan madfærdigheder kan styrke vores liv på mange måder. Når vi rører, dufter, smager og laver mad, udvikler vi færdigheder, der rækker langt ud over køkkenet. Disse færdigheder hjælper os med at træffe bedre valg, styrker vores sociale bånd og fremmer vores generelle velvære (Kuroko et al., 2020; Utter et al., 2016)
“Arla har en lang historie, hvor vi har inspireret danskerne til at lave mad, og vi står bag en række initiativer. Det gælder blandt andet Arla Food Movers, som er undervisningsmateriale til skoler, og hvor vi nåede ud til 115.000 børn i 2024. Et andet eksempel er Madlejr, hvor skoleklasser fra hele landet siden 2012 har haft mulighed for en uges lejrskole med mad og madlavning gennem Arla Fonden. Samtidig havde vi i 2024 46 millioner besøgende på vores hjemmeside, hvor langt de fleste kom med det formål at finde opskrifter og madinspiration,” siger Ann-Camilla Kjæmpe, Marketing direktør i Arla Danmark.