Hvad er cardio?

GODE RÅD OG VIDEN OM TRÆNING

Vi guider dig her med en masse brugbar information, tips og tricks og inspiration til, hvordan du kommer bedst i gang og ikke mindst holder dig i gang. Lær om de bedste rygøvelser, maveøvelser og bliv klogere på blandt andet udstrækning. Du har måske trænet i flere år, måske er træning noget, du gerne vil til at i gang med. Uanset om dit fokus er at komme i bedre form, at tabe dig eller bare blive lidt stærkere, så er det godt at vide, hvad man skal være opmærksom på, for at få det optimale ud af sin træning. Rigtig god fornøjelse med din træning!

 

Cardiotræning er konditionstræning. Du kan også kalde det kredsløbstræning, da det er en form for motion, der styrker dit kredsløb, dit hjerte (deraf ordet cardio) og dermed din kondition. Cardiotræning kan være mange forskellige ting. En udbredt form for cardio er løbetræning og cykling, men det kan også sagtens være spinning eller en indsats på romaskinen eller stepmaskinen i dit fitnesscenter.

Vægttab med cardiotræning

Cardio er en god måde at holde dig i form på, og det er en rigtig god ting at inkludere i din træning eller i dit styrketræningsprogram, hvis du vil tabe dig. Kombinationen af styrketræning og cardio er god, da du forbrænder mere jo mere muskelmasse, du har. Cardio får pulsen op og bringer mange gode helbredsmæssige ting med sig, som gør det lettere at opnå de resultater, du har sat dig for.

Effektiv cardiotræning

Tabata er en supereffektiv form for intervaltræning, der styrker din kondition med max indsats i kort tid. Det vil sige, at du giver den fuld gas, holder pause og giver den fuld gas igen. Et typisk Tabata-program er stykket sammen af 8 x 20 sekunder intervaller med 10 sekunders pause imellem.  Fordelen ved at træne på denne måde er, at det sparer dig tid og kan derfor være mere overskueligt at komme i gang med. Men husk at Tabata er superhårdt, så det er bestemt ikke nemmere, blot en hurtigere og effektiv måde at træne på.

Læs også: Hvad skal man spise før og efter træning?