Kære forælder: Styr dine forventninger!

Forventer du, at amning er nemt, at du ses med veninderne hver uge og smider baby-kiloene på ingen tid, mens du i øvrigt overskuer en helt ny hverdag? Så bør du måske læse med her, hvor du kan blive klogere på, hvordan du lærer at styre dine forventninger.

“Perfekt.” Egentlig ved vi godt, der ikke er nogen, der er perfekte, og at vi heller ikke selv er det. Vi vil bare gerne være den bedste forælder, den bedste partner, den bedste ven, den bedste medarbejder og kollega.

Er det for meget at forlange?

Ja, mener par- og familierådgiver Katrine Fagerholt, som oplever, at mange nybagte forældre sætter sig selv op til stor skuffelse og frustration ved at stille for store forventninger til sig selv.

»Man står i en helt ny situation med nye roller. Før var vi “Katrine og Bo”, men nu er vi nogens forældre, og der er typisk en stor usikkerhed omkring, hvordan vi “gør” familie,« siger hun.

I de følgende afsnit fortæller Katrine Fagerholt om nogle af de frustrationer, der kan opstå i den første tid som forældre, og de løsninger hun anbefaler. Rådgiveren kommer med råd til hvordan du løser hverdagens små udfordringer med en lille ny i familien. 

  • Lyt til dine følelser. Frustration, vrede og skuffelse er tegn på, du har behov, som ikke bliver mødt.
  • Acceptér, du ikke kan være lykkelig i “babyboblen” hele tiden. Det er der ingen, der er.
  • Vær opmærksom på, hvad du kan gøre lige nu for at få det bedre. Er det en gåtur alene, en lur eller noget helt andet? Erkend dit behov, og gør det.
  • Sænk ambitionsniveauet. Du kan ikke være 100% mor, 100% partner og 100% veninde, derfor må du prioritere. Sigt efter “godt nok” i stedet for “perfekt”.
  • Snak med din partner, og afstem jeres forventninger til hinanden.
  • Husk: Andres forventninger er ikke krav. I sætter selv grænserne for, hvad I vil være med til.

Hvad går galt?

I den første tid efter babyen er kommet til verden, står forældre i en krydsild af nye opgaver, roller, forventninger og bekymringer. Samtidig er det en tid, hvor et væld af følelser og hormoner skyller ind over os, og det gør det svært at sortere i indtryk, meninger og forventninger.

»Man kan nemt blive skuffet og ked af det. Frustrationen begynder at vise sig, for det var måske ikke lige det her, jeg drømte om. Og hvorfor er jeg ikke lykkelig hele tiden,« siger Katrine Fagerholt.

Det er en situation, som kan skabe konflikter med partneren, ligesom man kan mærke et stik af misundelse på andre mødre, som umiddelbart ser ud til at klare det bedre. Eller som ihvertfald lægger nogle meget pæne billeder op på de sociale medier.

»Hvis forventningerne rammer dig, handler det typisk om, at der er brug for, du justerer eller sænker dine forventninger, så de bedre passer til virkeligheden,« mener familierådgiveren.

Følelser har et budskab

Irritation, frustration og skuffelse er måske nok ubehagelige følelser, men det er vigtigt, du ikke ignorerer dem eller tænker, det er “forkerte” følelser. Den slags følelser forsøger nemlig, ifølge Katrine Fagerholt, at fortælle dig noget om din situation.

»Følelser har et vigtigt budskab, så det bedste, du kan gøre, er at være nysgerrig over for følelserne og mærke efter, hvad følelsen vil fortælle,« siger hun.

Ofte er disse “forkerte” eller “grimme” følelser udtryk for et behov, du har, som ikke bliver opfyldt. Søvn er en klassiker, men det kan også være tid til dig selv, snakke med en veninde eller at tage på “vindue-shopping”.

»Overvej, hvad du kan gøre for at få det bedre lige nu. Er det at sove en time, gå en tur alene eller noget andet. Vær opmærksom på, hvad der lader dig op, og sørg for at lægge nogle af de ting ind i din hverdag,« foreslår Katrine Fagerholt.

Sigt efter “godt nok”

Indretter du din hverdag med “åndehuller”, kan det godt være, at du bliver nødt til at slække på forventningerne til dig selv på nogle områder, og det er sådan set også meningen. Det er helt naturligt, og som vi nævnte i begyndelsen, er der ikke nogen, der er perfekte.

 

»Drop tanken om at være den perfekte mor, ligesom det heller ikke handler om den perfekte barndom. Det handler ikke om perfekt, men om at sigte efter godt nok,« siger Katrine Fagerholt.

Mærk efter, om forventningerne giver mening for dig, snak med din partner, og afstem med jeres familier og venner, hvad der for jer er det “rigtige” småbørnsliv.

Hvis I tager imod gæster til en kop kaffe, er der så en forventning om, at I bager? Og er det overhovedet vigtigt for jer, at I selv bager?
Hvis I aftaler at deltage i en fest, er det så ok at melde fra, hvis overskuddet ikke er der? 
Må I blande jer i hinandens måde at være forældre på?

»Vi sætter selv grænserne for, hvad vi vil være med til, men det er vigtigt at være åben omkring dem. Forventninger er ikke krav – i hvert fald ikke, hvis I melder ud på forhånd, hvordan I har valgt at gøre tingene,« siger familierådgiveren.

Derfor lyder rådet at give dig selv plads til at lande i din nye situation som forælder med de nye omstændigheder og behov.

»Der vil være kaos, og det er ok, det må der gerne. Det er en læreproces, og det tager noget tid at få styr på det hele,« fortæller Katrine Fagerholt.