Nybagt mor? Husk også dig selv

Det er nemt at glemme sig selv, når babyen kræver opmærksomhed 24/7, men det er vigtigt, at du prioriterer dig selv en gang imellem. Læs med her og få gode råd til, hvordan du kan passe bedre på dig selv.

Når babyen skriger, sover, skal pusles, gåes tur med, og der samtidig skal gøres rent, købes ind, laves mad, og partneren har arbejde – og nå jo, så er der også parforholdet – så kan det være svært at få plads til dine egne behov.

Tiden efter, babyen er kommet til verden, er fuld af krav, forpligtelser, store oplevelser og frustrerende episoder. Med alle de krav og forandringer den første tid byder på, er det nemt at glemme, at der også skal være plads til “mig”. Det er derfor ikke unormalt, at den nybagte mor efter et stykke tid føler, at hun ikke kan genkende sig selv. Dagligdagen er så uendeligt langt væk fra, hvad den var før babyen. Hvad, der er vigtigt, har ændret sig fuldstændigt. Hvad, der definerer hende, ligger på en pude på stuegulvet og pludrer.

»Det kan godt give lidt af en identitetskrise at få et barn, for mange af de aktiviteter, du identificerer dig selv ud fra, er ikke længere en del af dit liv,« fortæller Jan Bjerre, der er psykoterapeut med fokus på parterapi.

Rent biologisk er der hos kvinden et fokus på barnet, særligt i den første tid efter fødslen. Det er selvfølgelig en grov generalisering, for alle mødre er forskellige, men det er helt almindeligt, at barnet bliver kvindens førsteprioritet.

Hvad blev der af “mig-tid”?
Men det er alligevel ikke altid lige nemt for kvinden at finde sig til rette i den nære og nogle gange næsten altopslugende relation til baby.

»Der kan godt komme det ind, at kvinden ikke føler, der er plads til hende selv,« fortæller Jan Bjerre. Det er også en svær situation at finde rundt i for kvinden, for at være den bedste mor betyder da også, at jeg skal være der for barnet hele tiden, gør det ikke?

Nej, lyder svaret, for du kan ikke være en god mor, hvis du ikke er glad.
Det forklarer parterapeuten. 
»Man skal være bevidst om, at familien hviler på det gode parforhold, som hviler på det glade individ. Så du kan ikke være en god grundsten for familien uden selv at være glad,« siger han.

Hvordan passer jeg på mig selv?
Hvis du føler dig fanget i din nye rolle som mor, er der kun én ting at gøre: Tag en pause fra det ansvar, de pligter og den omsorg, barnet kræver.

Hvis du synes, det virker grænseoverskridende at skulle forlade baby, så bare rolig, det er helt normalt. 
»Det er rigtigt, at det kan være svært for mødre at give slip. Det falder mange naturligt at tænke: “Jeg har ikke tid, jeg har jo et barn”,« fortæller Jan Bjerre.

Det er selvfølgelig vigtigt at tage sig af barnet, og der er meget godt i det nære, dybe forhold mellem mor og barn, men det er omvendt ikke sundt helt at glemme egne behov.
»Det kan være svært at prioritere egne behov, og det er naturligt at begrænse dem, men det er ikke godt helt at tilsidesætte sine behov,« siger Jan Bjerre.

Selvom partneren opfordrer til, at moderen ses med veninder, går til håndbold eller andet, er svaret ofte det samme: “Nej, jeg er jo mor”. Det er dog vigtigt at anerkende sine egne behov og komme lidt væk fra hjemmet, også selv om det til at begynde med føles underligt eller direkte forkert at forlade barnet.

»Det kan godt være, alt i mig skriger, at jeg ikke må forlade mit barn, men det skal jeg, for jeg har godt af det,« siger Jan Bjerre.

Der er imidlertid ingen, der siger, du skal være væk flere timer lige med det samme. Start i det små og byg op. Begynd med at sætte dig med en bog i en fjern ende af boligen, hvis det er det, der skal til, eller gå en kort tur – bare 10 minutter kan være nok i begyndelsen.
»Det vigtige er at komme hjem og opdage, at det gik godt,« forklarer Jan Bjerre.

Du vil opleve, at ansvaret ikke føles så tungt efter sådan en tur, og at det bliver lidt lettere at komme afsted næste gang.

Snak med din partner
Hvis der skal være plads til “mig-tid”, er der en anden, der skal være sammen med din baby imens. Hvis du har en partner, er det samtidig en oplagt mulighed for denne at komme tættere på barnet og få lidt alenetid. På den måde er det ren win-win for familien, at du får lidt tid alene.

Snak med din partner om dine behov og lav en forventningsafstemning om, hvornår og hvor ofte du har brug for en “pause”. Det er op til jer at finde ud af, om det giver mening at lave faste aftaler, eller om I tager det én dag ad gangen. Det vigtige er, at I snakker om det og finder en løsning, som passer til jer

Pas på dig selv ved at:

1. Være opmærksom på dine egne behov
2. Reagere på dem
3. Forventningsafstemme med din partner
4. Starte i det små og “øve” dig i at være væk fra barnet

 »Der er ingen genveje. Man bliver nødt til at træne det og være bevidst om, at man har brug for det,« forklarer Jan Bjerre.

Måske giver det mening, at du får 20 minutter hver dag, når din partner kommer hjem fra arbejde. Det kan også være brunch med en veninde hver lørdag eller en løbetur hver anden dag om morgenen. Det er op til jer at finde en frekvens og et omfang, der passer.