Fastemåned betyder mersalg
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 06 december 2000
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Mens vi herhjemme så småt er begyndt at sige “Glædelig jul”, siger medarbejderne i Arla Foods’ datterselskab i Saudi-Arabien for tiden “Ramadan kareem” til hinanden.
Her er man knap midtvejs i den islamiske fastemåned ramadanen, der paradoksalt nok er højsæson for flere af Arla Foods’ mejeriprodukter. Under ramadanen er det ikke tilladt at spise eller drikke fra solopgang til solnedgang, men til gengæld mødes man måneden igennem efter mørkets frembrud til festmåltider hos familie og venner.
“Ramadanen kan sammenlignes med vores jul. Ligesom der i Danmark findes typiske juleprodukter som julegløgg og æbleskiver, har vi hernede typiske ramadan-produkter. Det gælder blandt andet vores revne mozzarella, hvor hele 70 pct. af den årlige afsætning ligger op til og under ramadanen. Desuden køber sauderne stort ind af langtidsholdbar fløde og mælkepulver”, fortæller direktør for Arla Foods’ saudiske datterselskab Peter Guldager.
På Arla Foods’ mejeri i hovedstaden Riyadh har maskinen, der river mozzarellablokkene fra Rødkærsbro Mejeri, kørt i døgndrift de sidste tre måneder for at kunne klare leverancerne.
Mens arbejdstiderne på mejeriet er uændrede under den hellige fastemåned, vender ramadanen op og ned på døgnet for Arla Foods’ salgskorps. Leverancerne sker nemlig i butikkernes åbningstid, som i fastemåneden er i aften og nattetimerne.
Med en årlig omsætning på godt en mia. kr. er Saudi-Arabien Arla Foods’ største marked uden for Europa.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.