Positive udsigter for mejeribranchen
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 12 juli 2000
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Lysere tider er på vej for det internationale marked for mejeriprodukter. Arla Foods’ adm. direktør Jens Bigum kunne på repræsentantskabsmødet i juni fortælle, at mejerimarkedet klart har forbedret sig i det forløbne år, og ifølge OECDs seneste fem-årsprognose fortsætter udviklingen. Men Bigum var dog betænkelig ved at overføre denne analyse direkte til mælkeprisen i Danmark og Sverige, hvor prisniveauet er væsentligt højere end det prisniveau, der var udgangspunktet i OECDs beregninger.
OECD støtter forudsigelserne på især to faktorer. Dels forventes det, at priserne stiger, dels forventes et fald i bulk-produktionen til fordel for højtforædlede og mere lønsomme produkter. Priserne på både ost og smør forventes at stige i de kommende år.
Det store hollandske mejeriselskab, Friesland Coberco, har allerede nu besluttet at hæve mælkeprisen med 3 pct. Det sker oven i købet på trods af, at mejerierne i det index, selskabet bruger til at fastsætte sin mælkepris til andelshaverne, ikke har meldt prisstigninger. Arla Foods er et af disse selskaber.
Friesland Coberco ligger nummer 23 på en liste over dem, der betaler bedst mælkepris i Europa, offentliggjort af den engelske tidskrift Dairy Industri Newsletter. Denne liste toppes af Skånemejerierne med Arla Foods Sverige og Arla Foods Danmark på de næste pladser. På fjerdepladsen kommer det tyske selskab Tuffi. På listens sidsteplads ligger det engelske Milk Marque med en mælkepris, der er godt 30 pct. mindre end Arla Foods.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.