Prisen op på mælk og smør

Læs tid
1 min
Publiceret
23 august 2000
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods meddeler i disse dage den danske detailhandel, at selskabet sætter sine priser på mejeriprodukter op med i gennemsnit knap 2 pct.

Prisstigningerne kan dog variere fra produkt til produkt. Således stiger prisen på mælk yoghurt og smør, mens f. eks. de økologiske produkter samt ost og fløde slet ikke berøres af prisstigningerne.
Prisstigningerne skal ses på baggrund af stigende priser for samtlige mejeriprodukter overalt i Europa. Samtidig har der for en del af varegruppernes vedkommende ikke fundet pris-reguleringer sted på Arla Foods’ priser til detailhandlen i Danmark siden 1996. Omkostningsstigninger siden da er derfor ikke blevet dækket. Det gælder blandt andet for mælk.
Når de økologiske produkter holdes udenfor, skyldes det alene det forhold, at Arla Foods i øjeblikket får tre gange så meget mælk ind fra de økologisk-producerende andelshavere, som der er afsætning for.
Selv om prisstigningerne varsles nu, får de dog først virkning for detailhandlen fra mandag 18. september.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663