Nu spares der på mælkefedtet
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 14 februar 2001
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Opgørelsen afviger fra Fødevaredirektoratets seneste officielle kostundersøgelse fra 1995. Heraf fremgår, at forbruget af mælkefedt har været nogenlunde konstant gennem de seneste 30 år. Men direktoratets tal slutter netop der, hvor nedgangen i fedtforbruget tilsyneladende starter. “De 10 pct. stemmer meget godt overens med de tendenser, vi i øjeblikket ser inden for alle vores produktkategorier”, siger marketingchef for Division Danmark Anne W. Damgaard, Arla Foods.
“Inden for både mælk, ost og syrnede produkter er de fedtfattige varianter i vækst, samtidig med at forbruget af smør og Kærgården falder. For os at se kan forklaringen være, at myndighedernes anbefalinger om at spare på fedtet nu bliver fulgt af forbrugerne, og at der for alvor er kommet mange flere fedtfattige produkter på markedet. Tendenserne i salget af den nye, fedtreducerede Kærgården og forventningerne til den nye Minimælk betyder efter alt at dømme, at forbruget af mælkefedt yderligere vil falde i de kommende år”, siger marketingchefen.
Fødevaredirektoratet tager i øjeblikket temperaturen på danskernes kostvaner gennem interviews med 4000 danskere. Resultaterne af interviewene vil først foreligge i 2003.
Danskerne spiser nu for alvor mindre fedtholdige mejeriprodukter. Det viser en ny opgørelse, som Mejeriforeningen har foretaget for Arla Foods. Ifølge undersøgelsen har danskerne i de seneste fem år nedsat fedtforbruget med ca. 10 pct.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.